Kluczowy i największy system informatyczny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, odpowiadający za obsługę głównego instrumentu Wspólnej Polityki Rolnej UE, czyli za wypłacanie dopłat bezpośrednich dla 1,4 mln polskich rolników mający skrót SIA, od 21 maja br. jest utrzymany przez firmę Asseco Poland S.A. Ona teraz jest także odpowiedzialna za jego rozwój, a jest to jeden z najbardziej złożonych infosystemów w calej polskiej administracji. Operacja przekazania SIA w ręce nowej firmy była skomplikowana, także technologicznie. ARiMR udało się ją jednak przeprowadzić z sukcesem, bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek przerw w działaniu tej najważniejszej aplikacji.
Po podjęciu strategicznej decyzji w zakresie SIA, ARiMR ponad dwa lata temu uruchomiła procedurę przetargową na utrzymanie i rozwój tego systemu informatycznego. Ogłoszenie przetargu w trybie konkurencyjnym pozwoliło na weryfikację dotychczasowych kosztów obsługi systemu SIA przez rynek firm informatycznych działających w Polsce. Mimo wielokrotnych pytań, protestów oraz odwołań oferentów do Krajowej Izby Odwoławczej, Agencja skutecznie wyłoniła nowego wykonawcę i zawarła 20 grudnia 2013 r. umowę z firmą Asseco Poland S.A. W tym momencie zaczął się dla ARiMR kolejny, trudny etap prac.
Zgodnie z umową przejęcie systemu SIA przez Asseco Poland poprzedzone było 5-miesiecznym okresem przejściowym, w trakcie którego nowy wykonawca przygotowywał się do świadczenia usług na rzecz ARiMR. W tym czasie za utrzymanie i rozwój systemu odpowiedzialny był dotychczasowy wykonawca - firma Hewlett-Packard Polska Sp. z o.o., która nieprzerwanie od 13 lat zapewniała ciągłość działania i rozwój systemu SIA. Zadaniem ARiMR było bezkonfliktowe "spięcie" prac prowadzonych przez obie firmy informatyczne i bezpieczne doprowadzenie do przejęcia systemu przez nowego wykonawcę. Nastąpiło to w nocy z 20 na 21 maja 2014 r. i nie było żadnych problemów. Tym samym firma Hewlett-Packard Polska zakończyła wieloletnią współpracę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie obsługi SIA.
Po przejęciu haseł do systemu SIA, od dnia 21 maja 2014 r. Asseco Poland rozpoczęło właściwy, 36-miesięczny okres świadczenia usługi utrzymania i rozwoju systemu SIA dla ARiMR.
Departament Informatyki ARiMR
Źródło
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
http://www.arimr.gov.pl/