Można chyba powiedzieć, że obniżka akcyzy, która weszła w życie w zeszły poniedziałek była prezentem świątecznym dla kierowców. Wróciliśmy do cen z końcówki lata - przynajmniej na jakiś czas. 20 grudnia weszła w życie nadzwyczajna i tymczasowa obniżka podatku akcyzowego na paliwa. Spodziewano się po niej spadku ceny benzyn o 18 gr/l oraz oleju napędowego o 10 gr/l. Faktyczne obniżki były jeszcze głębsze i wynikały też ze wcześniejszych spadku cen hurtowych zaobserwowanych jeszcze w listopadzie. Przecena paliw w hurcie była pochodną spadku cen ropy naftowej z 85 USD na początku listopada do 70-75 USD za baryłkę obserwowanych w grudniu. W rezultacie przeciętna cena detaliczna benzyny Pb95 obniżyła się w tym tygodniu o 22 grosze na litrze i wyniosła 5,75 zł/l - wynika z danych BM Reflex. O 21 groszy na litrze zmalała średnia cena oleju napędowego, która ukształtowała się na poziomie 5,78 zł/l. W obu przypadkach są to najniższe średnie ceny od września. Autogaz średnio w skali kraju tankowano po 3,21 zł/l, a więc o 15 gr/l mniej niż tydzień temu.
Paliwa wciąż są znacznie droższe niż rok temu. Przez ostatnie 12 miesięcy średnia cena detaliczna Pb95 podniosła się o 1,18 zł/l (+25,8 proc.), oleju napędowego o 1,25 zł/l (27,6 proc.), a autogazu o 1,05 zł/l (47,3 proc.). Droższe paliwa są jednym (choć nie jedynym) z motorów napędzających inflację, która według finalnych danych GUS listopadzie osiągnęła 21-letnie maksimum na poziomie 7,8%.Pomimo mocnego spadku cen detalicznych stawki w rafineriach potencjalnie wciąż pozwalają na kolejne obniżki w detalu. 23 grudnia PKN Orlen oferował benzynę Eurosuper 95 po 4 335 zł/m3, czyli po ok. 5,33 zł/l po doliczeniu 23% stawki VAT (akcyza i opłata paliwowa są już wliczone w cenę hurtową). To aż o 42 gr/l poniżej średniej ceny detalicznej.
Nie należy jednak zapominać, że obniżka podatków od paliw jest tylko tymczasowa. Od 1 stycznia akcyza znów idzie w górę – po ok. 4 gr/l na litrze ON i Pb95. Powrót akcyzy do wyjściowego poziomu nastąpi 1 czerwca 2022 roku. Jednakże do tego czasu bardzo wiele może się zmienić zarówno na rynku ropy naftowej, jak i na rynku walutowym, co będzie rzutować na ceny paliw znacznie mocniej od kosmetycznych zmian w podatkach.
Opracowanie: Kaja Walkowska
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/