Na początek dobra wiadomość dla wiernych widzów telewizyjnych programów współfinansowanych przez Agencje Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które służą promocji rozdzielanej przez ARiMR pomocy z unijnych i krajowych środków przeznaczonych dla sektora rolno-spożywczego i polskiej wsi.
Dwa programy "Agroszansa" i "Wokół ryb" już 11 kwietnia br. powróciły na antenę TVP Regionalna. Zgodnie z podpisanymi przez ARiMR umowami z Telewizją Publiczną przez kolejne kilkanaście tygodni widzowie interesujący się rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich oraz rybactwem będą mogli oglądać nowe odcinki tych lubianych i cenionych programów. Ich autorzy red. Maria Sikorska - "Agroszansa" i red. Jerzy Boj "Wokół ryb" pokażą efekty wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 i Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" oraz będą zachęcać do skorzystania ze środków z PROW na lata 2014-2020 oraz Programu "Rybactwo i Morze" na lata 2014-2020. Dziennikarze dotrą w miejsca gdzie dokonał się i ciągle dokonuje gigantyczny cywilizacyjny skok w rolnictwie i rybactwie dzięki rozdzielaniu przez ARiMR pieniędzy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i wsparcia krajowego. Opowiedzą o tym, co już zostało zrobione i zbudowane oraz powiedzą na co będzie można uzyskać wsparcie w sektorze rolniczym i na wsi w obecnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Sugestywność telewizyjnego przekazu na pewno sprawi, że wszyscy którzy wahają się jeszcze, jak zaplanować rozwój swoich gospodarstw, w co zainwestować, jak rozwinąć swój zawodowy potencjał, uzyskają podpowiedź i udadzą się do Biur Powiatowych i Oddziałów Regionalnych ARiMR i złożą wnioski o przyznanie im wsparcia.
Współpracujemy z najlepszymi autorami
Autorami zamówionych przez ARiMR cykli programowych są cenieni dziennikarze z uznanym dorobkiem telewizyjnym. Redaktor Maria Sikorska, autorka i pomysłodawczyni "Agroszansy" jest absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła trzy kierunki: polonistykę, bałkanistykę i dziennikarstwo. Była wydawcą i współwydawcą programu publicystycznego "Tydzień" w TVP 1, wydawcą magazynu publicystyczno- informacyjnego "Raport z Polski" w TVP Regionalnej, współpracowała z magazynem informacyjnym "Agrobiznes". W TVP Bydgoszcz prowadziła autorski program o tematyce rolniczej "Agro-region". Współpracowała z portalami internetowymi TVP INFO, TVP Regionalna, gdzie pisywała teksty publicystyczne o tematyce gospodarczej, rolniczej i społecznej. Jest autorką reportaży z wielu międzynarodowych wydarzeń rolniczych jak m.in.: Targi Żywności w Seulu, Targi Gruene Woche w Berlinie. W 2012 roku Rada Programowa TVP uznała Marię Sikorską za Talent Roku. W tym samym roku dostała medal od Solidarności Rolników Indywidualnych za rzetelną i aktywną dziennikarską pracę w TVP na rzecz rolnictwa. W 2014 roku Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi odznaczył ją medalem "Zasłużony dla Rolnictwa". W latach 2010-2013 Maria Sikorska otrzymała 5 nagród przyznawanych przez Prezesa KRUS, w tym za najlepszy program publicystyczny poświęcony tematyce wypadków na wsi oraz za najlepszy program propagujący bezpieczną pracę w gospodarstwie. Maria Sikorska interesuje się krajami Azji i Bałkanów, a także historią w kontekście sztuki. W pracy reporterskiej inspiruje ją malarstwo Fridy Kahlo. W rolnictwie jej szczególną uwagę zwracają wsie tematyczne, o których chciałaby zrobić filmowy dokument.
Redaktor Jerzy Boj jest znanym publicystą morskim, dziennikarzem, reżyserem, operatorem, a czasami nawet montażystą telewizyjnym czyli osobą, która z nie jednego "pieca chleb jadła". Należy do Stowarzyszenia Filmowców i do Press Club-u. Jerzy Boj od zawsze interesował się i nadal interesuje morzem. Jego pierwszy film dokumentalny "Rejs 1476 " to poetycka opowieść o s/s Sołdek, parowcu zbudowanym w Gdańsku. W okresie długiej pracy w TVP red. Boj przeszedł przez wszystkie szczeble kariery dziennikarskiej. Dzięki swoim marynistycznym zamiłowaniom mógł podróżować po morzach i oceanach na statkach handlowych i rybackich. Łowił kalmary na Falklandach - Malwinach, sporo czasu spędził w Ameryce Południowej , odwiedził Japonię, uczestniczył w zlotach żaglowców i licznych regatach. Pływał i pływa pod żaglami statków szkolnych - najpierw "Daru Pomorza" a teraz "Daru Młodzieży". Obecnie jako free lance jest jednoosobową ekipa filmową. Jego prace pokazywała TVP i stacja Planet +. Realizując cykl "Wokół ryb" Jerzy Boj jest w swoim żywiole - w plenerze. Cieszy się swoja pracą i tym, że może pokazać miejsca innym niedostępne. Seria "Wokół Ryb" daje mu sporo satysfakcji nie tylko z powodu rybackiej włóczęgi po Polsce i możliwości poznania nowych ludzi. Redaktor Boj ma okazję zobaczyć miejsca i technologie, których w czasach "Panoramy Morza" z lat 1998-2006 jeszcze nie było. Znajomym reporter opowiada jak dziś wygląda przetwórstwo, unowocześnienie kutry rybackie, jak zmieniły się porty, o akwakulturze i rybakach. I zawsze nachodzi go refleksja: fundusze unijne przeznaczone na rybactwo i ryby wykorzystaliśmy jak mało kto. Efektywnie i rozsądnie.
Polska szkoła plakatu
Zamówione przez ARiMR programy telewizyjne są bardzo ważną częścią działań promocyjnych ARiMR, ale oczywiście nie jedyną. Agencja np. już od lata zeszłego roku szczyci się posiadaniem pierwszego wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej plakatu promującego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Plakat ze znanym już wizerunkiem bociana, który pojawił się w przestrzeni publicznej wiosną 2014 roku "otwierał" promocje nowej Wspólnej Polityki Rolnej UE na lata 2014-2020 prowadzonej przez ARiMR. Zagraniczna prezentacja plakatu z bocianem odbyła się w Lizbonie czerwcu 2014 roku podczas spotkania unijnych ekspertów ds. komunikacji społecznej, zorganizowanego przez Dyrekcję Generalną ds. Rolnictwa i Obszarów Wiejskich. Już wtedy bocian wzbudził zainteresowanie i sympatię znawców tematyki rolnej, a w kolejnych miesiącach ten plakat był prezentowany na wszystkich kluczowych imprezach rolniczych z udziałem ARiMR - w tym podczas Dożynek na Jasnej Górze oraz w czasie Dożynek Prezydenckich w Spale we wrześniu 2014 roku. Od swojego debiutu plakat zdobi recepcje wszystkich OR i BP w całej Polsce a także stronę internetową Agencji. W roku bieżącym bocian - promotor PROW 2014-2020 stanowi główny motyw graficzny stoisk agencyjnych we wspólnych pawilonach z MRiRW, ARR, ANR i KRUS. Tegoroczna prezentacja plakatu miała miejsce na Targach AGROPARK 2015 w Lublinie oraz AGROTECH 2015 w Kielcach. W Kielcach po raz pierwszy zaprezentowaliśmy też pluszową wersję bociana, która, zwłaszcza wśród dzieci zrobiła prawdziwą furorę. Autorem tego słynnego już plakatu jest Wojciech Stefaniec, wybitny rysownik komiksowy ze Słupska. W roku 2013 Wojciecha Stefańca środowisko polskich rysowników komiksowych uznało za Największy Talent w tej dziedzinie. Wojciech Stefaniec na co dzień jest ilustratorem gazety "Głos Pomorza". Jego plakat z bocianem oraz plakat słynnego Andrzeja Pągowskiego promującego 10 - lecie Wspólnej Polityki Rolnej Departament Komunikacji Społecznej ARiMR zgłosił do międzynarodowego konkursu organizowanego co roku przez Komisję Europejską o nazwie CAP COMMUNICATION AWARDS. Jest to nagroda przyznawana za wybitne osiągnięcia w dziedzinie komunikacji społecznej dotyczącej rolnictwa i obszarach wiejskich. Kampania DKS poświęcona Wspólnej Polityce Rolnej poprzez odwoływanie się do wysokiej kultury właśnie na bazie plakatów Andrzeja Pągowskiego i Wojciecha Stefańca została późną jesienią 2014 r. zakwalifikowana do tzw. szerokiego finału CAP COMMUNICATION AWARDS 2014. Tu warto dodać, że był to kolejny sukces AriMR, bo w pierwszym konkursie CAP COMMUNICATION AWARDS 2012, zorganizowanym na 50-lecie Wspólnej Polityki Rolnej w Unii Europejskiej kampania promocyjna PROW 2007- 2013 polegająca na tzw. lokowaniu tematyki (w tym przypadku w kultowym serialu TVP "Ranczo") zdobyła pierwszą nagrodę w kategorii: INNOWCYJNA KOMUNIKACJA.
W roku bieżącym DKS nie ustaje w aktywnym promowaniu Wspólnej Polityki Rolnej. Na początku tego roku Departament Komunikacji Społecznej zaprosił kilkunastu wybitnych artystów grafików specjalizujących się w sztuce plakatu do udziału w konkursie na zobrazowanie nowego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2014 - 2020. Na konkurs zgłoszono 31 prac nadesłanych przez 15 artystów. Zwyciężył plakat Pawła Kuczyńskiego, pokazujący w umownej formie - tortu, duży udział środków dla naszego kraju w ramach WPR na lata 2014-2020.
Kolejną dużą akcją społeczną , którą może pochwalić się Agencja w tym roku, jest kampania STOP WYPALANIU TRAW. Już pod koniec ubiegłego roku ARiMR zwrócił się do dwóch wybitnych polskich artystów o włączenie się w tę kampanię. Obaj są absolwentami Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu, ale są rysownikami reprezentującymi dwa różne pokolenia. Andrzej Pągowski i Paweł Kuczyński odpowiedzieli na zaproszenie i powstały dwie sugestywne prace, które robią ogromne wrażenie, czego najlepszym dowodem jest to, że zostały dostrzeżone przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej generała brygadiera Wiesława Leśniakiewicza oraz Prezesa Zarządu i Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych - Waldemara Pawlaka. Już na początku marca plakaty trafiły na strony internetowe PSP i ZG ZOSP i zostały wykorzystane przez jednostki straży w całym kraju, w prowadzeniu kampanii przeciwko wypalaniu traw. 28 marca br. kampanię ARiMR STOP WYPALANIU TRAW odnotował "Teleeexpress". Redaktor Bartłomiej Jakubowski, od lat aktywny członek OSP Bielawa, powołując się na osobiste doświadczenia przyznał z żalem, że od początku bieżącego roku jako strażak - ochotnik wyjeżdżał wielokrotnie z kolegami do wielu pożarów traw na Mazowszu. "Materiał" prezentujący plakaty przygotowane na zlecenie ARiMR, pokazany przez "Teleexpress" obejrzało trzy i pół miliona widzów. Trudno o lepszy społeczny zasięg takiej kampanii.
Szeroka kampania medialna promująca nowe zasady przyznawania płatności obszarowych w 2015 r.
Kampania promocyjna rozpoczęła się najpierw w najważniejszych mediach elektronicznych - zwłaszcza publicznych, na początku marca. Głównym jej elementem były wywiady i wypowiedzi ("na żywo" jak i rejestrowane) Prezesa ARiMR Andrzeja Grossa. Ukazały się one w radiowych i telewizyjnych programach publicystycznych, informacyjnych i "rolniczych". Równolegle w prasie i Internecie, były zamieszczane informacje przygotowane w ARiMR, w których wykorzystywany był specjalnie przygotowany plakat zachęcający do ubiegania się o dopłaty bezpośrednie z wykorzystaniem aplikacji E-wniosek.
Informacje w mediach elektronicznych o kampanii przyjmowania wniosków o płatności bezpośrednie za 2015 rok czy o E-wniosku, w których wykorzystywano m.in. wypowiedzi Prezesa A. Grossa były zamieszczane w tych mediach na przestrzeni ok. dwóch tygodni marca. Ukazały się one m.in. w następujących stacjach i programach telewizyjnych: w TVP 1 w programie "Agrobiznes" - 6 marca o godz. 12:10 i 17 marca br. o godz. 12:10, w TVP 2 "Panorama" - 10 marca o godz. 18:00, w Teleexpressie - 12 marca o godz. 17:00, w TVP 1 "Tydzień" - 15 marca o godz. 8:00 (to był kilkunastominutowy wywiad z prezesem A. Grossem), w TVP Regionalna 1 marca o godz. 13:15 została zamieszczona informacja o dopłatach i wypowiedź szefa Agencji, a np. w TVP Bydgoszcz - wypowiadał się prezes A. Gross 13 marca o godz. 18:45. W TVP INFO - w ramach koprodukcji programowej z ARiMR - nadano blok informacyjny o zreformowanym systemie dopłat - 16 marca o godz. 19:40, a 17 marca o godz. 11:23, 18:19 i 22. Natomiast w Polskim Radiu Program 1 ukazały się informacje 13 marca o godz. 5:40, 12:55 i 19:11, a 16 marca o godz.6:40 i 12:55. Informacyjna Agencja Radiowa umieściła informacje w swoim serwisie 12 marca i wyemitowała je tego dnia m.in. o godz. 13:10 i 16:50 w PR 24.
W kampanii były też wykorzystywane portale Internetowe oraz tzw. media społecznościowe, zwłaszcza facebook. Bardzo często informacje o przyjmowaniu wniosków i o E-wniosku publikowane były na profilach Agencji i Prezesa A. Grossa, a następnie były rozpowszechniane przez pracowników Agencji mających swoje konta na tym portalu.
W koordynowaną przez DKS ARiMR kampanię informacyjno-promocyjna dotyczącą płatności obszarowych za 2015 rok włączyły się też aktywnie Oddziały Regionalne ARiMR. Informacji o nowych zasadach przyznawania tych dopłat i o E-wniosku udzielali najczęściej dyrektorzy i pracownicy oddziałów w regionalnych i lokalnych rozgłośniach i stacjach telewizyjnych. Takich informacji było kilkadziesiąt. Ukazały się one m.in. w TVP Białystok, TVP Łódź, TVP Opole, TVP Bydgoszcz, TVP Lublin, TVP Olsztyn oraz TVP Kielce, a także np. w Radiu Nysa, Radiu Opole, Radiu Zachód, Radiu Merkury, Radiu Olsztyn, Radiu Katowice, Radiu FIAT, Radiu Ankra, Radiu Vanessa. OR ARiMR wykorzystywały też w kampanii prasę , portale internetowe i media społecznościowe.
Konferencja prasowa 16 marca 2015 r.
Konferencja była jednym z ostatnich i kluczowym elementem kampanii ARiMR dotyczącej płatności obszarowych za 2015 r. Wziął w niej udział prezes A. Gross wraz z zastępcami i kilkoma dyrektorami departamentów centrali ARiMR. Informacje, które otrzymali dziennikarze podczas konferencji prasowej zostały przekazane za pośrednictwem wszystkich dostępnych kanałów komunikacyjnych - telewizji, radia, agencji informacyjnych, prasy oraz licznych ogólnoinformacyjnych jak i "rolniczych" portali internetowych oraz tzw. portali społecznościowych. Ogromny zasięg informacyjny wynikał z tego, że w konferencji udział wzięło ponad 40 dziennikarzy, w tym 6 ekip telewizyjnych, które rejestrowały jej przebieg i nagrywały wypowiedzi oraz rozmowy.
W dniu w którym odbyła się konferencja, czyli 16 marca relacje z niej pojawiły się w następujących stacjach telewizyjnych: TVP INFO, TVP1 w programie "Agrobiznes", Telewizji Polsat w "Wydarzeniach", TVN24, oraz kilka razy w wiadomościach TVP Regionalnej. Ponadto w TVP Regionalnej w publicystycznym magazynie "Echa Dnia" gościł Prezes A. Gross o godz. 21.40. Relacje znalazły się też w serwisach Informacyjnej Agencji Radiowej, Polskim Radiu 24 i w Programie 1 Polskiego Radia. Na obu tych antenach tylko 16 marca informacje o konferencji i rozpoczęciu przyjmowania wniosków o dopłaty bezpośrednie za 2015 rok, E-wniosku, wysokości dopłat oraz stanie realizacji dopłat bezpośrednich za 2014 rok i realizacji PROW 2007-2013, były powtarzane wielokrotnie. O naszej konferencji prasowej mówiły też Telewizyjne Ośrodki Regionalne TVP m.in.: TVP Opole, TVP Lublin, TVP Białystok. We wszystkich felietonach radiowych i telewizyjnych (poza "Wydarzeniami" Polsatu, gdzie wykorzystano wypowiedź wiceprezesa Z. Banaszkiewicza) zazwyczaj zamieszczane były wypowiedzi Prezesa ARiMR Andrzeja Grossa i czasami też wypowiedzi pozostałych członków Kierownictwa ARiMR uczestniczących w konferencji prasowej.
Konferencję prasową na temat składania wniosków o dopłaty bezpośrednie za 2015 rok zrelacjonowały też: Polska Agencja Prasowa, AgroNews, gazety regionalne i lokalne takie jak min. Gazeta Współczesna, Panorama Lubelska, a także stacje radiowe, a wśród nich: Radio Merkury, Radio Olsztyn, Radio Maryja oraz portale internetowe, których przedstawiciele brali w niej udział. Informacje zamieściły portale internetowe m.in. Onet.pl, Pierwszy Portal Rolny, Farmer.pl, Podlasie24, wyborcza.pl, portalspozywczy.pl. agropolska.pl, gospodarz.pl. W Internecie i rozgłośniach radiowych oraz przekazach agencji informacyjnych też najczęściej cytowano wypowiedzi Prezesa A. Grossa uzupełniane wypowiedziami innych przedstawicieli kierownictwa ARiMR.
Trzeba dodać, że prasa - zwłaszcza periodyki relacje z konferencji i artykuły powstałe na bazie przekazanych na niej informacji, zamieszczały w kolejnych dniach a nawet tygodniach. Z innych działań promujących dopłaty, a zwłaszcza E-wniosek, które miały miejsce po konferencji prasowej należy wymienić zamieszczenie specjalnie przygotowanego plakatu we wszystkich tygodnikach lokalnych, a jest to kilkadziesiąt tytułów obejmujących prawie cały kraj i docierających do ok. 1,2 miliona czytelników z terenów wiejskich i małych miast.
Program 1 Polskiego Radia
ARiMR wykorzystuje również w swoich działania informacyjno-promocyjnych Polskie Radio. Współpraca taka trwa już od lat, a audycje o działaniach prowadzonych przez ARiMR nadawane są głównie w Programie 1 Polskiego Radia, w specjalnym porannym paśmie dla rolników, w "Sygnałach Dnia", w ramach magazynu "Z kraju i ze świata" czy podczas specjalnych dni z ARiMR organizowanych przez radio publiczne. Warto również podkreślić, że informacje o działaniach Agencji są bardzo zręcznie wplatane w fabułę, jednej z najstarszych powieści radiowych - "W Jezioranach". W tym roku Agencja również korzysta z usług tego największego krajowego nadawcy radiowego. Od początku roku za pośrednictwem Programu 1 Polskiego Radia przekazywane były m.in. informacje o nowych, obowiązujących od 2015 roku, zasadach przyznawania płatności bezpośrednich czy o specjalnym wsparciu dla rolników z woj. podlaskiego, którym dziki zniszczyły uprawy.
Inne działania informacyjno-promocyjne
Jednym z bardzo dużych przedsięwzięć Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeprowadzonych jeszcze w zeszłym roku było wydrukowanie i rozpowszechnienie wśród rolników specjalnych broszur przygotowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczących nowych zasad przyznawani dopłat obszarowych w lata 2015 - 2020 oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Ponieważ oba wydawnictwa cieszyły się wśród rolników bardzo duża popularnością ARiMR zorganizował dodrukowanie ich również w tym roku.
Tak jak w minionych latach będziemy również obecni na ogólnopolskich, wojewódzkich czy regionalnych targach i wystawach rolniczych. Zapraszamy na nasze stoiska, gdzie doskonale przygotowani pracownicy ARiMR będą udzielać informacji na temat działań Agencji.
Zachęcamy również do kontaktu z naszą bezpłatną infolinią pod numerem 800 38 00 84.
DKS ARIMR
zdjęcia A.Kubat; Lubelski OR
Źródło
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
http://www.arimr.gov.pl/