W dniach 10-13 listopada 2014 r. w ramach realizacji działań promujących polskie artykuły rolno-spożywcze, Agencja Rynku Rolnego zorganizowała wspólnie z Polsko-Białoruską Izbą Handlowo-Przemysłową oraz Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP (WPHI) w Mińsku misję gospodarczą polskich przedsiębiorców branży rolno-spożywczej na Białoruś.
W drodze do Mińska, w dniu 10 listopada uczestnicy misji mieli możliwość zapoznania się z warunkami działalności utworzonej w 1996 roku wolnej strefy ekonomicznej „Brześć”, w której inwestycji bezpośrednich dokonało wiele firm zagranicznych, także z branży spożywczej.
W dniach 11 i 12 listopada zainteresowani przedsiębiorcy mogli zwiedzać targi „Prodexpo” w Mińsku. Do dyspozycji polskich firm uczestniczących w misji było również stoisko na targach wynajęte przez WPHI w Mińsku. 20 edycja targów „Prodexpo” poza miejscowymi białoruskimi wystawcami, w szczególności z sektora mięsnego i mleczarskiego przyciągnęła również wystawców zagranicznych, m.in. z Czech, Gruzji, Kazachstanu, Mołdawii, Rosji, Rumunii i Wenezueli.
W godzinach popołudniowych w dniu 11 listopada odbyło się seminarium pn. „Kooperacja produkcyjno – handlowa kluczem do rozwoju wzajemnych obrotów nie tylko w sektorze rolno-spożywczym. Debata na podstawie studium przypadków.” Seminarium otworzył Zbigniew Szmuniewski – Radca, Kierownik WPHI w Mińsku, przedstawiając warunki oraz wyniki polsko-białoruskiej współpracy gospodarczej w 2013 r. oraz omawiając aktualną sytuację. Marzena Trajer – Dyrektor Biura Analiz i Programowania Agencji Rynku Rolnego przedstawiła potencjał polskiej branży rolno-spożywczej oraz dane dotyczące wzajemnej wymiany handlowej. Klim Staszewski - przedstawiciel międzynarodowej kancelarii prawnej „Arzinger & Partners” omówił praktyczne aspekty importu towarów na Białoruś. Anatol Vielikin – Dyrektor Generalny firmy „Bieł-Plast” w Lidzie oraz wiceprezes Polskiego Klubu Biznesu podzielił się swoimi doświadczeniami w zakresie prowadzenia biznesu na Białorusi.
W misji gospodarczej na Białoruś uczestniczyli przedstawiciele kilkunastu polskich firm reprezentujących branże: mleczarską, mięsną, owoców i warzyw, napojów bezalkoholowych, urządzeń i maszyn do przetwórstwa spożywczego oraz szklarni.
Uczestnicy misji gospodarczej mieli także możliwość praktycznego rozpoznania asortymentu produktów oraz cen na rynku białoruskim poprzez udział w objeździe
po punktach sprzedaży detalicznej. Tzw. Store-Check stanowił dobrą okazję do zapoznania się z miejscowymi produktami oraz towarami konkurencji na rynku białoruskim.
W drodze powrotnej do Polski w dniu 13 listopada uczestnicy misji mogli zapoznać się w Nieświeżu z efektami prywatyzacji białoruskiego sektora rolnego na przykładzie kombinatu „Rosicz”.
Źródło
Agencja Rynku Rolnego
http://arr.gov.pl/