W ostatnich miesiącach prawdziwym szokiem dla konsumentów stał się dwukrotny wzrost cen masła. Na tym jednak podwyżki cen podstawowych produktów spożywczych się nie skończyły. Kolejnym zaskoczeniem okazała się dla nas wysoka cena jaj.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyjaśniło, że przyczyną wzrostu cen jaj konsumpcyjnych na rynku wspólnotowym jest ograniczona podaż jaj wynikająca z ograniczenia liczby kur niosek. Spadek liczebności kur nastąpił po wykryciu fipronilu na fermach kur niosek w Holandii, Belgii, Niemczech oraz po wystąpieniu grypy ptaków we Włoszech, czyli w kraju gdzie jaj produkuje się najwięcej. Sytuacja ta zbiegła się ze sezonowym spadkiem produkcji jaj.
Wzrost cen jaj w UE obserwuje się od sierpnia br. W niektórych krajach ich poziom wzrósł o ponad 30% w stosunku do cen lipcowych. Mniejsza podaż na rynku krajowym wynikła ze zwiększonej sprzedaży polskich jaj do krajów wspólnoty. Wzrost cen jaj na polskim rynku jest też spowodowany wcześniejszymi zakupami branży spożywczej, która zabezpiecza te produkty w obawie przed ich brakiem w okresie przedświątecznym.
Średnia cena sprzedaży jaj konsumpcyjnych w październiku br w kraju wyniosła 40,60 zł za 100 szt. Była ona o ponad 20% wyższa w stosunku do października ub.r., i ok. 40% w porównaniu do czerwca br. Pod koniec ubiegłego miesiąca cena sprzedaży jaj konsumpcyjnych w Polsce była jedną z najwyższych w UE, wynosiła 178,15 Euro/100 kg. Średnia cena sprzedaży jaj konsumpcyjnych w UE rośnie z każdym tygodniem o około 5%.
Ceny jaj do przetwórstwa spowodowane dużym zapotrzebowaniem branży spożywczej i kosmetycznej również rosną w zatrważającym tempie. Ich poziom ponad 2-krotny wyższy w stosunku do ubiegłego roku, zbliża się do cen jaj konsumpcyjnych.
Maria Deresińska
Źródło: minrol.gov.pl
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/