We wrześniu zarejestrowano 747 ciągników rolniczych, co oznaczało 7% wzrostu w stosunku do sierpnia. Wolumen wzrósł także o 18% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Łącznie w pierwszych trzech kwartałach wydano tablice do 6224 maszyn. To o 2% (103 szt.) więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Wrzesień przyniósł ożywienie na rynku ciągników, co spotkało się z pozytywną reakcją branży. Zaobserwowano nie tylko zwiększony wolumen sprzedaży, ale również zróżnicowanie potrzeb. Chodzi m.in. o awans marki Deutz-Fahr na podium czy pojawienie się modelu z logo Lovol w czołówce najpopularniejszych modeli. Pozostaje mieć nadzieję, że tendencja zwyżkowa utrzyma się w ostatnim kwartale – mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Cztery marki na podium
We wrześniu najczęściej wybierano niebiesko-białe ciągniki. Marka New Holland odnotowała 127 rejestracji, co przełożyło się na 12% spadku w stosunku do sierpnia, ale 28% wzrostu w odniesieniu do analogicznego okresu 2018 roku. Na drugim miejscu uplasowały się ex aequo marki John Deere i Kubota, z wynikami 107 maszyn. Popyt na zielono-żółte konstrukcje spadł o 10% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Był również o 24% niższy niż we wrześniu ubiegłego roku. Dla japońskiej marki taki wolumen oznaczał natomiast 98% wzrostu w stosunku do sierpnia, a także 53% poprawy w odniesieniu do tego samego okresu zeszłego roku. Ostatni szczebel podium przypadł marce Deutz-Fahr. Wydano tablice do 78 maszyn z jej oferty, a więc o 34% więcej niż miesiąc wcześniej. Popyt na zielono-czarne traktory wzrósł również o 59% w porównaniu z wrześniem 2018 roku.
Czołówka wygląda podobnie po uwzględnieniu danych z pierwszych trzech kwartałów. Na szczycie uplasował się bowiem New Holland, z wynikiem 1115 maszyn. Drugie miejsce zajął John Deere, dzięki 978 rejestracjom. Trzecie miejsce przypadło natomiast marce Kubota. W omawianym okresie wydano tablice do 728 pomarańczowych ciągników.
Nowy lider wśród modeli
Miano najczęściej rejestrowanego ciągnika po raz pierwszy przypadło konstrukcji Lovol M504. We wrześniu wydano tablice do 16 egzemplarzy tej maszyny. Drugi pod względem popularności był dotychczasowy bestseller. Model John Deere 6120M doczekał się 15 rejestracji. Czołówkę zamknęła Kubota L1421. W omawianym okresie właścicieli znalazło 14 ciągników o tym oznaczeniu.
Ogółem w pierwszych trzech kwartałach nie miał sobie równych John Deere 6120M. Od stycznia do września włącznie wydano tablice do 193 takich maszyn. Druga lokata przypadła modelowi z oferty tej samej marki. Właścicieli znalazły bowiem 153 ciągniki z napisem 6155M na masce. Trzecią najchętniej wybieraną konstrukcją był Zetor Major 80 CL, zarejestrowany 133 razy.
Wzrost popytu w Małopolsce
Tradycyjnie najwięcej maszyn mogło rozpocząć pracę w województwie mazowieckim. We wrześniu wydano tam tablice do 94 ciągników rolniczych – to o 9% mniej niż w sierpniu. Lokalny popyt zmalał także o 3% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Drugie w zestawieniu było województwo lubelskie. Na jego terenie odnotowano 84 rejestracje, a więc o 4% więcej niż miesiąc wcześniej. Potrzeby tamtejszych mieszkańców wzrosły również o 38% w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku. Trzecią lokatę objęło województwo małopolskie, z liczbą 79 ciągników. Taki wynik oznaczał 72% poprawy w odniesieniu do sierpnia. Region odnotował także 119% wzrostu w stosunku do tego samego okresu 2018 roku.
Gdy weźmiemy pod uwagę łączny wolumen z pierwszych trzech kwartałów, okaże się, że najwięcej ciągników zostało zarejestrowanych na Mazowszu i Lubelszczyźnie oraz w Wielkopolsce. Wydano tam tablice do odpowiednio 982, 664 i 573 nowych maszyn.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży ciągników rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
www.martin-jacob.com
Marka
|
Liczba ciągników rolniczych we wrześniu
|
Udział rynkowy %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [Wrz19-Wrz18]
|
NEW HOLLAND
|
127
|
17,00%
|
28,28%
|
KUBOTA
|
107
|
14,32%
|
52,86%
|
JOHN DEERE
|
107
|
14,32%
|
-24,11%
|
DEUTZ-FAHR
|
78
|
10,44%
|
59,18%
|
ZETOR
|
61
|
8,17%
|
3,39%
|
CASE IH
|
52
|
6,96%
|
4,00%
|
VALTRA
|
39
|
5,22%
|
56,00%
|
MASSEY FERGUSON
|
33
|
4,42%
|
0,00%
|
CLAAS
|
31
|
4,15%
|
19,23%
|
STEYR
|
24
|
3,21%
|
140,00%
|
POZOSTAŁE
|
88
|
11,78%
|
-1,45%
|
|
747
|
100,00%
|
18,38%
|
Marka
|
Liczba ciągników rolniczych od początku roku
|
Udział rynkowy %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [narastająco od początku r.]
|
NEW HOLLAND
|
1115
|
17,91%
|
-9,86%
|
JOHN DEERE
|
978
|
15,71%
|
-9,02%
|
KUBOTA
|
728
|
11,70%
|
7,22%
|
ZETOR
|
562
|
9,03%
|
2,18%
|
DEUTZ-FAHR
|
542
|
8,71%
|
16,56%
|
CASE IH
|
422
|
6,78%
|
-15,26%
|
CLAAS
|
318
|
5,11%
|
35,90%
|
MASSEY FERGUSON
|
308
|
4,95%
|
100,00%
|
VALTRA
|
274
|
4,40%
|
7,03%
|
FARMTRAC
|
191
|
3,07%
|
25,66%
|
POZOSTAŁE
|
786
|
12,63%
|
14,50%
|
|
6224
|
100,00%
|
1,68%
|