W lipcu 2016 r. zarejestrowano 574 nowych przyczep rolniczych, co jest wynikiem o jedną czwartą gorszym od odnotowanego w analogicznym okresie roku ubiegłego – wówczas zarejestrowano 766 przyczep. W porównaniu z czerwcem br. zanotowano jednak wzrost sprzedaży o prawie 71% – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Na przełomie czerwca i lipca odnotowano znaczny wzrost sprzedaży przeczep rolniczych. Biorąc pod uwagę jednak dane z ubiegłego roku, liczba rejestracji wciąż utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie. – W lipcu wzrosło zapotrzebowanie na transport, co związane jest oczywiście ze żniwami. Tym samym wzrósł popyt na przyczepy rolnicze, widać to choćby na przykładzie woj. dolnośląskiego, gdzie wiosenne wymarznięcia nie były aż tak dotkliwe, a co za tym idzie oczekiwano plonów na dobrym poziomie. Myślę, że to chwilowy zryw, w kolejnych miesiącach sprzedaż powinna wrócić do poziomu 250–300 sztuk – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Pronar tradycyjnie na prowadzeniu
Największy udział w sprzedaży przyczep tradycyjnie już przypadł firmie Pronar – w lipcu tego roku sprzedano 235 przyczep tej marki. Producent z Narwi zanotował ponad 95-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z czerwcem. Wyniki te były jednak w dalszym ciągu gorsze od ubiegłorocznych, w lipcu 2015 r. w ręce nowych nabywców trafiło bowiem 299 przyczep tego producenta. Drugie miejsce na podium utrzymał w lipcu Metal-Fach, który sprzedał 70 przyczep, co dla tej marki oznacza 29% wzrostu sprzedaży w porównaniu z ubiegłym miesiącem. Plasujący się na trzecim miejscu w czerwcowym zestawieniu Metaltech stracił swoją pozycję na rzecz firmy Zasław, która w lipcu sprzedała 60 sztuk – o 1 przyczepę więcej od Metaltechu. Miesięczny wzrost sprzedaży przyczep firmy Zasław wyniósł 150%.
Duża ładowność ciągle popularna
Najpopularniejszym segmentem ładowności przyczep rolniczych w dalszym ciągu jest przedział pomiędzy 10 a 13 t. W lipcu 2016 r. zarejestrowano 246 takich przyczep, co stanowiło 42% ogółu. Sprzedaż przyczep o tej ładowności wzrosła w porównaniu z czerwcem o ponad 98%. Natomiast w porównaniu z lipcem ubiegłego roku sprzedano 10% mniej takich przyczep.
Na drugim miejscu popularnych ładowności bez zmian – miejsce to utrzymały przyczepy o ładowności 13–17 T. Miesięczny wzrost sprzedaży przyczep tego segmentu wyniósł prawie 97% (w ubiegłym miesiącu sprzedano 57 takich przyczep). Miejsce trzecie utrzymały przyczepy o ładowności 8000–9000 kg, a ich sprzedaż w porównaniu z czerwcem wzrosła o niemal 43%. Wyniki w porównaniu z lipcem roku ubiegłego były jednak gorsze dla obu kategorii – sprzedano wtedy 25 przyczep więcej o tonażu 13–17 T oraz o 44 sztuki więcej o tonażu 8–9 T.
Wielkopolska utrzymuje pozycję lidera
Wielkopolanie w lipcu tego roku kupili 104 przyczepy rolnicze, co oznacza wzrost o 126% w porównaniu z czerwcem. Na drugim miejscu zestawienia sprzedaży przyczep w poszczególnych województwach utrzymało się woj. dolnośląskie z 55 nowo zarejestrowanymi przyczepami (wzrost miesięczny o 34%), trzecie miejsce – ponownie – przypadło woj. lubelskiemu, w którym w omawianym miesiącu sprzedano 52 przyczepy, co oznacza miesięczny wzrost o 48%.
Źródło: AgriTrac 2005–2016