W lipcu 2016 r. sprzedaż ciągników utrzymała się na niskim poziomie, sprzedano 633 nowe traktory, co w porównaniu z czerwcem dało wynik o prawie 100 sztuk niższy. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba rejestracji była niższa o ponad 18% – informuje agencja Martin & Jacob monitorująca rynek rolniczy.
Od stycznia do lipca zarejestrowano 4813 nowych ciągników, a więc o blisko 42% mniej niż przed rokiem. Jest już niemal pewne, że ten rok zamknie się poniżej 10 tys. sprzedanych sztuk. – Zdecydowanie obecny rok jest trudny dla producentów ciągników rolniczych; brak wsparcia zewnętrznego na zakup nowych maszyn, niskie ceny w skupach, niższe prognozy zbiorów, to wszystko przekłada się na niski popyt na ciągniki rolnicze. Dziś mało który rolnik kupuje traktor za gotówkę, prym wiodą wszelkiego rodzaju finansowania fabryczne i leasingi, które jeszcze podtrzymują rynek. Producenci i dystrybutorzy muszą w związku z tym znacznie zmienić swój sposób patrzenia na rynek i poszukiwania klienta – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Zielona koszulka lidera
John Deere to jedyny producent traktorów, który w lipcu przekroczył 100 sprzedanych sztuk – sprzedano dokładnie 125 zielono-żółtych maszyn, co w porównaniu z ubiegłym miesiącem dało wzrost o 15%. Przed dwunastoma miesiącami sprzedaż ciągników John Deere była nieznacznie wyższa, różnica w analogicznych okresach roku 2015 i 2016 wyniosła 4%. Na drugim miejscu podium dotychczasowy lider – New Holland. W lipcu do klientów wyjechało 79 ciągników tej marki, co oznacza spadek sprzedaży o ponad jedną czwartą w porównaniu z czerwcem. Dodajmy jeszcze, że producent niebiesko-białych traktorów w lipcu 2015 r. sprzedał 38% więcej maszyn. Na trzecim miejscu lipcowego zestawienia uplasowała się marka Kubota – na ciągniki japońskiej marki w tym okresie zdecydowało się 64 nabywców. Jest to wynik gorszy od czerwcowego o 36%, jednak w porównaniu z lipcem ubiegłego roku sprzedaż pomarańczowych ciągników wzrosła o 16%.
Major 80 spada z podium
Wśród sprzedaży poszczególnych modeli w lipcu nastąpiła duża zmiana – pozycję lidera stracił czeski Major 80, spadając przy tym daleko poza podium. W lipcu tego roku zarejestrowano tylko 8 sztuk tego ciągnika, co jest wynikiem gorszym od czerwcowego aż o 72%. W analizowanym miesiącu zarejestrowano najwięcej Ursusów C380, na wybór rodzimego ciągnika zdecydowało się 20 nabywców, czyli dokładnie 2 razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale już o 2 mniej niż w czerwcu. Drugie miejsce podium przypadło modelowi M9960 japońskiej Kuboty – sprzedano 14 pomarańczowych traktorów, co oznacza spadek sprzedaży w porównaniu z poprzednim miesiącem o 12,5%, ale w porównaniu z lipcem 2015 r. jest to wynik o 133% lepszy. Trzecie miejsce zajęły ex aequo 2 modele: Ursus C382 oraz John Deere 5085M; oba modele w omawianym miesiącu zarejestrowano w liczbie 13 sztuk.
Wielkopolska wyprzedza Mazowsze
W lipcu najwięcej traktorów zarejestrowano w woj. wielkopolskim – 99 sztuk, co oznacza wzrost rejestracji o 10% w porównaniu z czerwcem. Drugie miejsce przypadło Mazowszu, gdzie zarejestrowano 93 nowe ciągniki – jest to 5-procentowy wzrost względem czerwca; choć 12 miesięcy temu w tym regionie zarejestrowano 34% więcej. Podium w analizowanym miesiącu zamyka woj. lubelskie, na terenie którego sprzedano 59 ciągników – o 6% mniej niż w czerwcu i 19% mniej niż w lipcu 2015 r.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży ciągników rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Sprzedaż nowych ciągników rolniczych od stycznia do lipca 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka
|
Liczba ciągników rolniczych od początku roku
|
Udział rynkowy %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [narastająco od początku r.]
|
NEW HOLLAND
|
725
|
15,06%
|
-48,18%
|
JOHN DEERE
|
714
|
14,83%
|
-48,52%
|
ZETOR
|
630
|
13,09%
|
-40,62%
|
KUBOTA
|
551
|
11,45%
|
-20,95%
|
CASE IH
|
350
|
7,27%
|
-45,23%
|
URSUS
|
348
|
7,23%
|
50,00%
|
DEUTZ-FAHR
|
314
|
6,52%
|
-58,52%
|
CLAAS
|
209
|
4,34%
|
-34,07%
|
VALTRA
|
164
|
3,41%
|
-40,58%
|
FARMTRAC
|
155
|
3,22%
|
-42,59%
|
POZOSTAŁE
|
653
|
13,57%
|
-46,78%
|
|
4813
|
100,00%
|
-41,75%
|
Źródło: AgriTrac 2005–2016
www.martin-jacob.com