Styczeń przyniósł rejestrację 331 przyczep rolniczych. Odnotowano więc 4% spadku w stosunku do poprzedniego miesiąca. Wolumen był zaledwie o 1 szt. niższy od tego z analogicznego okresu ubiegłego roku– informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Styczniowy wolumen wskazuje na to, że dobra passa na rynku przyczep rolniczych nie zakończyła się wraz z rozpoczęciem nowego roku kalendarzowego. Pozytywnym zwiastunem jest wzrost konkurencyjności wśród producentów. Marka Pronar, do której należała blisko połowa zeszłorocznego rynku, tym razem nieznacznie przekroczyła 40% udziału – mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Rośnie konkurencyjność
Tradycyjnie to producent z Narwi odnotował najwyższą liczbę rejestracji. Wydano tablice do 137 pojazdów marki Pronar, a więc o 5% mniej niż miesiąc wcześniej. Wynik przełożył się także na 10% spadku w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Na drugiej pozycji uplasował się Metal-Fach, z wynikiem 45 przyczep. Popyt na pojazdy tego producenta zmalał o 12% w stosunku do grudnia. Był również o 6% niższy od tego z analogicznego okresu 2018 roku. Na trzecią lokatę awansowała marka Wielton. Rejestracja 21 przyczep z jej oferty przełożyła się na 9% spadku w porównaniu z poprzednim miesiącem. Producent odnotował jednak blisko 24% wzrostu w ujęciu rocznym.
Potrzeby się różnicują
Najchętniej wybieraną ładownością pozostaje 10–13 t. W styczniu wydano tablice do 98 takich pojazdów. To o 1% mniej niż w grudniu, ale o 3% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Drugie pod względem popularności były przyczepy z przedziału 5–6 t. Zarejestrowano 44 takie konstrukcje. Wynik przełożył się na 33% wzrostu w stosunku do poprzedniego miesiąca. Był również o 389% większy od tego ze stycznia 2018 roku. Podium zamknął tonaż 13–17 t, reprezentowany przez 35 przyczep. To o 26% mniej niż przed miesiącem. Przedział odnotował także 22% spadku w ujęciu rocznym.
Popyt ulega zmianom
Najwięcej rejestracji odnotowano w województwie mazowieckim. W styczniu wydano tam tablice do 55 pojazdów, a więc o 12% więcej niż przed miesiącem. Popyt wzrósł również o 72% w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Druga lokata przypadła województwu wielkopolskiemu. Jego mieszkańcy zdecydowali się na rejestrację 39 przyczep – to o 26% mniej niż w grudniu. W analogicznym okresie 2018 roku wydano tam identyczną liczbę tablic. Czołówkę regionów zamknęło województwo lubelskie, z wynikiem 32 pojazdów. Sprzedaż w tym regionie wzrosła o 7% w stosunku do poprzedniego miesiąca. Była jednak o 33% niższa od tej ze stycznia ubiegłego roku.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
www.martin-jacob.com
Marka
|
Liczba przyczep rolniczych w styczniu
|
Udział rynkowy %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [Sty19-Sty18]
|
PRONAR
|
137
|
41,39%
|
-10,46%
|
METAL-FACH
|
45
|
13,60%
|
-6,25%
|
WIELTON
|
21
|
6,34%
|
23,53%
|
CYNKOMET
|
18
|
5,44%
|
500,00%
|
ZASŁAW
|
17
|
5,14%
|
41,67%
|
PPHU WODZINSKI
|
17
|
5,14%
|
325,00%
|
METALTECH
|
14
|
4,23%
|
-44,00%
|
MEPROZET
|
13
|
3,93%
|
225,00%
|
POMOT
|
6
|
1,81%
|
0,00%
|
MARPOL
|
5
|
1,51%
|
0,00%
|
POZOSTAŁE
|
38
|
11,48%
|
-30,91%
|
|
331
|
100,00%
|
-0,30%
|