W ►piśmie z dn. 08.11.2021 r. resort rolnictwa odniósł się do wniosku Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej o wprowadzenie zmian w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników (►pismo W-MIR z dn. 29.09.2021 r.), wyjaśniając, że proponowane zmiany nie przełożą się na oczekiwany wzrost wysokości świadczeń z uwagi na fakt, że emerytury rolnicze są w ponad 90% finansowane ze środków pochodzących z budżetu państwa.
„(…) nawet opłacanie składki dodatkowej przez rolników prowadzących działalność rolniczą w gospodarstwach rolnych o powierzchni przewyższającej 50 ha przeliczeniowych nie skutkuje tym, że świadczenia te są finansowane ze składek w pełnej wysokości. Poza tym proponowane zmiany w konsekwencji doprowadziłyby do ujednolicenia obowiązujących rozwiązań w zakresie finansowania swiadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników oraz z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych. Następnym krokiem mogłaby być likwidacja odrębnego systemu ubezpieczenia społecznego rolników, ze względu na brak różnic między rozwiązaniami w obu systemach. Zatem obecnie nie planuje się zmian w tym zakresie.
Jak wiadomo składki emerytalne ponoszone przez pracowników w systemie powszechnym „zusowskim” są wielokrotnie wyższe niż w systemie „krusowskim”. Tak więc powstałaby alternatywa – albo państwo polskie finansuje wszystkim, w obu systemach, świadczenia emerytalne w podobnej wysokości, co jest niemożliwe z punktu widzenia budżetu Państwa, albo wszyscy w obu systemach ponoszą podobne obciążenia, płacą składki w podobnej wysokości, co również jest niemożliwe, gdyż ogromną rzeszę polskich rolników nie stać na ponoszenie takich comiesięcznych wydatków.
Zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 2021 r. poz. 266), minister właściwy do spraw rozwoju wsi uwzględniając stan finansów funduszu składkowego, po zasięgnięciu opinii Rady Rolników, ustala w drodze rozporządzenia m.in. wysokość zasiłku chorobowego. Zatem podwyższenie zasiłku chorobowego nie należy do wyłącznej kompetencji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i jest dodatkowo uzależnione od stanu finansów funduszu składkowego, z którego zasiłek chorobowy jest wypłacany. Należy również mieć na względzie, że przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych jest członkiem Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników i może w imieniu KRIR podjąć odpowiednie działania, które w konsekwencji pozwoliłyby na podwyższenie zasiłku chorobowego.”
Źródło: mir.krakow.pl
Źródło
Lubuska Izba Rolnicza
http://lir.agro.pl/