W związku z procedowaniem nowej ustawy o rolnictwie ekologicznym, pojawiły się wątpliwości co do zawartego w niej zapisu mówiącego o dodatkowej opłacie przy sprzedaży środków ochrony roślin. Projekt ustawy w Art. 25 stanowi, że wprowadzanie do obrotu środka ochrony roślin o kodzie CN 3808* przez zbycie tego środka ostatecznemu nabywcy środków ochrony roślin podlega opłacie, która stanowi przychód Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Krajowy Ośrodek przeznacza te środki na realizację zadań promocyjnych i informacyjnych mających na celu promowanie produktów ekologicznych, metod ich produkcji, w tym zadań wspierających rozwój rolnictwa ekologicznego. Zadania, o których mowa wyżej, mają być realizowane przez działania edukacyjnopromocyjne, w szczególności przez realizację programu udostępniania produktów ekologicznych przeznaczonych do spożycia w przedszkolach i szkołach. Opłata ma stanowić 1% wartości netto środka ochrony roślin w dniu jego zbycia.
Wielkopolska Izba Rolnicza wyraża swój sprzeciw wobec tych zapisów. Pismo w załączeniu Opłata ta zwiększy i tak już wysokie koszty zakupu środków ochrony roślin, których ceny rosną ze względów na koszty ich produkcji i ograniczaną ciągle ilość. Przyjęte w uzasadnieniu wprowadzenia 1% opłaty założenie, tłumaczące że zwiększenie obciążeń związanych ze stosowaniem środków ochrony roślin obniży ich wykorzystanie, co dodatkowo ułatwi osiągnięcie celów tej strategii „Od pola do stołu” jest nietrafione. Na jakiej podstawie bowiem autorzy uzasadnienia tak twierdzą? Gdzie jakiekolwiek badania, wyliczenia z tym związane? Jako reprezentanci rolników uważamy, że obniżenie ilości stosowanych środków ochrony roślin nie zależy tylko od ich kosztów. Musi to wynikać z możliwości technologicznych i zapewniania odpowiedniego poziomu dochodów rolnikom. Nie może też wpłynąć na zagrożenie żywnościowe kraju. Co nam da bowiem obniżenie zużycia środków ochrony roślin jak spadnie produkcja żywności i równocześnie wzrosną jej koszty. Może będzie ją można nazwać bardziej ekologiczną, ale kogo będzie na nią stać? Chyba nie takiego efektu oczekują konsumenci w Polsce.
*CN 3808 (środki owadobójcze, gryzoniobójcze, grzybobójcze, chwastobójcze, opóźniające kiełkowanie, regulatory wzrostu roślin, środki odkażające i podobne produkty, pakowane do postaci lub w opakowania do sprzedaży detalicznej, lub w postaci preparatów lub artykułów (na przykład taśm nasyconych siarką, knotów i świec oraz lepów na muchy))