W dniach 7-8 czerwca 2022 roku odbył się kongres technologów, działów rozwoju i jakości branży mięsnej MEATing 2022. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branży mięsnej w Polsce. Przy tej okazji Centrum Kongresowe Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim gościło wielu ekspertów, prelegentów oraz wystawców.
Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Waldemar Humiecki objął to wydarzenie patronatem honorowym. KOWR reprezentował Zastępca Dyrektora Generalnego Marcin Wroński.
W pierwszym dniu Kongresu MEATing 2022 odbyła się Debata Ekspercka pt. "Wyzwania ciekawych czasów – polski sektor mięsny AD 2022". Prowadził ją Grzegorz Koziej - Dyrektor Biura Analiz Sektora Rolno-Spożywczego, Departament Międzynarodowy Hub Food&Agri BNP Paribas. Udział w niej wzięli:
- Marcin Wroński, Zastępca Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa,
- Paweł Nowak, Prezes Goodvalley,
- Dariusz Goszczyński, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej,
- Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego,
- Grzegorz Mech, Business Development Manager GfK.
Dyskusja była podzielona na trzy części. W pierwszej mówiono o wnioskach i doświadczeniach jakie zdobyła branża mięsna podczas pandemii, w drugiej o obecnych problemach.
- Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa indywidualnie podchodził do każdego problemu, jaki mieli przedsiębiorcy z projektami promocyjnymi finansowanymi przez KOWR. Przez pandemię nie mogli oni zrealizować w 100% pokazów, czy targów. Szybko dostosował się do zaistniałej sytuacji i zaczął realizować udział w targach w systemie zdalnym, bądź hybrydowym. – powiedział Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR.
Jednak najważniejsza część ponad półtoragodzinnej dyskusji, na którą wszyscy czekali dotyczyła wyzwań, przed którymi stoi branża mięsna w Polsce. Dyrektor Marcin Wroński do najważniejszych z nich zaliczył utrudnienia w handlu mięsem związane z chorobami zwierząt takimi jak ASF i ptasia grypa, rosnące koszty energii i rosnący rynek zamienników mięsa.
- Branża mięsna powinna w sposób pozytywny pokazywać swoje produkty, jako zdrowe i bezpieczne dla organizmu, obalać mity o złym traktowaniu zwierząt i pokazywać troskę o ich dobrostan. – stwierdził Dyrektor Wroński.
Poza debatami eksperckimi w trakcie dwóch dni wydarzenia przedstawiono projekty rozwiązań dla przemysłu, technologie oraz nowości produktowe.