Wielkopolska Izba Rolnicza wystosowała pismo do Prezesa Krajowej Rady Izb Rolniczych – Wiktora Szmulewicza z apelem o pilną interwencję w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwestii składania wniosków o wsparcie inwestycji w rolnictwo 4.0. przez wszystkie szkoły rolnicze, a nie tylko prowadzone przez ministra właściwego ds. rolnictwa.
Departament Oświaty i Polityki Społecznej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformował, że w drugiej połowie marca br. rozpocznie się nabór w trybie konkursowym na wsparcie dla szkół rolniczych w zakresie unowocześnienia bazy dydaktycznej i demonstracyjnej na potrzeby edukacji w zakresie rolnictwa 4.0. Wsparcie będzie mogło być udzielone publicznej szkole rolniczej prowadzonej przez ministra właściwego ds. rolnictwa, która w dniu złożenia wniosku ma w swojej ofercie edukacyjnej co najmniej jeden następujący zawód (zgodnie z podstawami programowymi dla wymienionych zawodów): mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, ogrodnik, technik agrobiznesu, rolnik, technik architektury krajobrazu, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik ogrodnik, technik rolnik, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.
Zdaniem Wielkopolskiej Izby Rolniczej objęcie tym wsparciem tylko szkół rolniczych tzw. resortowych jest formą dyskryminacji społecznej. Należy mieć na uwadze, że szkoły resortowe mają ogólnie lepszy dostęp do finansowania oraz dysponują własnymi gospodarstwami rolnymi, które posiadają nowoczesny park maszynowy. Do dyspozycji uczniów szkół resortowych pozostają kombajny zbożowe, dobrej klasy ciągniki np. John Deere, agregaty uprawowo-siewne i inne maszyny potrzebne w nowoczesnym gospodarstwie rolnym. W województwie wielkopolskim spośród wszystkich szkół kształcących w kierunkach rolniczych zaledwie trzy szkoły tj. Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Michała Drzymały w Brzostowie, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Marszewie, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Powierciu są prowadzone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest to przysłowiowa „kropla w morzu” jeśli chodzi o ilość szkół rolniczych na naszym województwie. W naszej opinii odpowiednia baza dydaktyczna do prowadzenia praktycznej nauki zawodu, gdzie uczeń zdobywa wiedzę, umiejętności i doświadczanie niezbędna jest wszystkim uczniom w zawodach rolniczych bez względu na to, czy są uczniami szkoły resortowej, czy też nie. Należy także pamiętać, że naturalnym procesem społecznym jest zastępowanie starszych pokoleń przez młodsze w ich zawodach. Jednak w przypadku rolnictwa ten mechanizm zdaje się nie działać tak, jak w innych branżach. Młodzi ludzie coraz rzadziej wybierają życie na wsi i pracę w sektorze rolnym, decydując się na migracje do miast. W ostatnim czasie obserwujemy wyraźny spadek liczby młodych osób zainteresowanych prowadzeniem gospodarstw rolnych, co stawia przed sektorem rolniczym poważne wyzwania związane z zapewnieniem ciągłości pokoleniowej i dalszego rozwoju branży. Zdaniem Wielkopolskiej Izby Rolniczej, aby w pełni sprostać wyzwaniom stojącym przed europejskim i polskim rolnictwem potrzebne jest wykorzystanie potencjału młodego pokolenia przyszłych rolników. Skorzystanie przez szkoły rolnicze z naboru w ramach wsparcia rolnictwa 4.0 pozwoli na sprostanie postępującemu rozwojowi nowoczesnych technologii, rolnictwa precyzyjnego wykorzystującego autonomiczne maszyny i urządzenia oraz zaawansowane systemy informatyczne wspomagające procesy zarządzania gospodarstwem i podejmowania decyzji. Ponadto taka baza będzie również bardziej atrakcyjna dla ucznia, co może zachęcić go do podjęcia nauki w danej szkole. Dlatego należy zapewnić dostęp wszystkim uczniom kształcącym się w kierunkach rolniczych do ww. programu.
Opracowanie:
Mirosława Żurek
Michał Pawliczuk
Aleksander Poznański
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/