Podczas swojej wizyty na berlińskich targach minister Stanisław Kalemba odwiedził wszystkie uczestniczące w nich polskie stoiska. Rozmawiał z wystawcami i przedstawicielami poszczególnych regionów. Uczestniczył także w wydarzeniach promocyjnych. Jednym z nich była impreza promująca polską gęsinę zorganizowana przez Krajową Radę Drobiarstwa, w której udział brali zagraniczni goście.
- Obecnie polskie drobiarstwo ma mocną pozycję w Europie to zasługa hodowców. Branża drobiarska w ostatnich kilkunastu latach uczyniła bardzo znaczące postępy, a targi Zielony Tydzień to dobra okazja do promocji polskich produktów, polskiego drobiu i polskiej gęsiny – powiedział minister Kalemba i zaznaczył, że ponad 95 proc. naszej gęsiny produkcji trafia do Niemiec.
Polska jest największym producentem gęsi w Europie. Ich mięso jest smaczne, a tłuszcz korzystny dla zdrowia.
- Dzisiejsze pokazy kulinarne świetnie zaprezentowały zalety mięsa, które dziś powraca na nasze stoły, a jego spożywanie ma wielowiekowe tradycje. Potrawy z gęsiny znane były w Polsce już od XVI wieku. Mięso to często gościło na królewskich stołach, np. wielbicielem gęsiny był Jan III Sobieski – zauważył szef polskiego resortu rolnictwa.
Serwowane potrawy spełniły oczekiwania najwybredniejszych konsumentów. Zagraniczni goście zachwycali się nie tylko pieczenią z gęsi, ale także przygotowanymi na jej bazie klopsami, pasztetami czy gołąbkami.
Polska gęsina zdobywa nowych, zagranicznych konsumentów. Eksport tego zdrowego i smacznego mięsa w czasie 11 miesięcy 2013 r. wyniósł 16,6 tys. ton, a w tym samym okresie 2012 r. 14,8 tys. ton. Największymi jego odbiorcami są właśnie Niemcy, ale jest ono także eksportowane do Hongkongu, Francji, Czech, Rosji czy Danii.
Programem zachęcającym do jedzenia gęsi jest 3-letnia kampania promująca drób wysokiej jakości, współfinansowana ze środków unijnych, którą firmuje Krajowa Rada Drobiarstwa. Chodzi o Program Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (Quality Assurance for Food Products). Uzyskanie przez producenta takiego znaku ma pomagać w akcjach zachęcających do kupowania gęsiny, jak też w eksporcie tego mięsa.
Impreza promocyjna gęsinę odbywała się w restauracji zorganizowanej na stoisku Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przez Spółdzielnię Producentów Drobiu MARPOL. Pokazy kulinarne oraz degustacje dań z drobiu, w okresie trwania targów prowadzi Iławskie Stowarzyszenie Producentów Gęsi. Oprawę artystyczną zapewnił natomiast Zespół Pieśni i Tańca ,,Blichowiacy’’ z Łowicza.
Podczas wszystkich targowych dni na stoisku ministerstwa promowane są produkty wyróżnione znakiem najwyższej jakości Poznaj Dobrą Żywność oraz produkty tradycyjne, ekologiczne i regionalne firm: FANEX, MLEKOPOL, Średzka Spółdzielnia Mleczarska JANA, OSM Łowicz, SM LAZUR, Spółdzielnia Dostawców Mleka w Wieluniu, WIPASZ, SGPO Nasz Sad, DAWTONA, GOMAR, ORZECH, AGI, ZM SKIBA, Przetwórstwo Mięsno – Wędliniarskie Jacek Podgórniak, VINKON, SPC Chylak, jak również firm posiadających certyfikaty rolnictwa ekologicznego i oznaczenia geograficzne tj. Eko-Mega Młyny wodne, Czerwczak Jadwiga – Lody Domowe, Grzybkowska-Malitka Izabela – PPH Izabela, Wiatr Grażyna Wiatrowy Sad, Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku, ZPSiH Frąckowiak s.j., FAWOR SPC, F.P.H.U. „POLA” Jan Krzyszczak, OSM Top Tomyśl, Complex-Drob” Sp. z o.o.
Jak co roku, w czasie berlińskiego Zielonego Tygodnia Federalne Ministerstwo Żywności, Rolnictwa i Ochrony Konsumentów zorganizowało Globalne Forum Żywności i Rolnictwa. W tym roku ten Berliński Szczyt Ministrów Rolnictwa odbywał się pod hasłem ”Wzmocnić rolnictwo-pokonać kryzys-zapewnić wyżywienie”.
Galeria zdjęć: