Unijny Komisarz ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Phil Hogan rozpoczął Misję Wysokiego Szczebla w Chinach. Uczestnicy Misji w terminie 14-18 maja br. przebywać będą w Szanghaju. Następnie, na jeden dzień delegacja uda się do Shenzhen. Podczas Misji zaplanowanych zostało wiele seminariów biznesowych, wizyt w sieciach handlowych i spotkań B2B. Podczas licznych sesji konferencyjnych poruszone zostaną tematy związane
z trendami konsumenckimi, przyszłością i rozwojem handlu czy też kwestie dotyczące bezpieczeństwa żywności w Chinach. Ponadto uczestnicy misji wezmą udział w międzynarodowych targach żywności SIAL China.
Agnieszka Maliszewska, dyrektor biura Polskiej Izby Mleka po raz czwarty została wybrana w skład delegacji biznesowej towarzyszącej Komisarzowi podczas Misji Wysokiego Szczebla. Dyrektor Maliszewska jest jedynym przedstawicielem polskiego sektora mleczarskiego podczas tej prestiżowej Misji, której celem jest promocja europejskich produktów rolno-spożywczych oraz zapewnienie im większego dostępu do chińskiego rynku.
W Chinach nieustannie postępują przemiany gospodarcze. Nowa koncepcja obejmuje skupienie się na rozwoju krajowej konsumpcji, wyższą wydajność techniczną, wzrost sektora usług. W odniesieniu do sektora żywności, Chiny stawiają na poprawę jakości żywności oraz dwucyfrowy wzrost sektora rolno-spożywczego. Wejście na rynek chiński wiąże się jednak z pewnymi trudnościami. W kwestii handlu, na rynku tym występuje dużo barier pozataryfowych m.in. własne standardy chińskie, nagłe zmiany w przepisach czy konieczność negocjacji warunków wywozu produktów rolno-spożywczych przez pojedyncze kraje UE.
Chiny to największy rynek żywności i napojów na świecie, a także jeden z najbardziej perspektywicznych rynków dla europejskiego eksportu mleczarskiego. W 2017 r. Chiny były także jednym z największych światowych importerów produktów mleczarskich w szczególności masła, odtłuszczonego i pełnotłustego mleka w proszku. Według prognoz analityków, w przeciągu kilkunastu następnych lat nieznacznie wzrośnie import mieszanek dla niemowląt, natomiast przywóz masła, jogurtów i innych płynnych produktów mleczarskich będzie wzrastał dynamicznie.
Chiński import produktów rolno-spożywczych ma zróżnicowaną strukturę, w zależności od końcowego nabywcy. Mleko świeże i UHT najchętniej kupowane jest przez internet oraz w sklepach z kawą, z kolei masło i śmietana przez piekarnie. Dodatkowo, sektor piekarniczy wykorzystuje także mleko zagęszczone i skondensowane, jogurty i mleko w proszku. Sieci supermarketów są najbardziej zainteresowane serami topionymi dla dzieci oraz mlekiem modyfikowanym dla niemowląt. Przemysł przetwórczy zainteresowany jest z kolei importem mleka i serwatki w proszku, koncentratu białek serwatkowych czy sera cheddar.
Polskie mleczarnie eksportują do Chin głównie serwatkę w proszku, mleko UHT o zawartości tłuszczu od 1% do 6%, a także odtłuszczone mleko w proszku. Nasze rodzime produkty są coraz bardziej rozpoznawalne na chińskim rynku, a konsumenci z Państwa Środka doceniają polskie produkty za wysoką jakość i niepowtarzalne walory smakowe. Dlatego, Polska Izba Mleka prowadzi wiele działań promocyjnych, ukierunkowanych na chiński rynek.
W przeszłości, przedstawiciele Polskiej Izby Mleka uczestniczyli również w następujących Misjach Wysokiego Szczebla: do Chin i Japonii, Wietnamu, Singapuru i Indonezji, Kanady, Arabii Saudyjskiej i Iranu. Udział przedstawicieli PIM w Misjach Wysokiego Szczebla możliwy jest dzięki sfinansowaniu z Funduszu Promocji Mleka.
Źródło: Polska Izba Mleka