Lubuska Izba Rolnicza, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oraz Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich serdecznie zapraszają na DEBATĘ ROLNĄ 2014 pn. „Wspólna Polityka Rolna po 2013 r. a rozwój obszarów wiejskich”. Spotkanie odbędzie się w czwartek 27 marca 2014r. o godz. 10.00 w Sali Kolumnowej Urzedu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze, ul. Podgórna 7. Honorowy patronat nad Debatą objęli: Marszałek Województwa Lubuskiego oraz Wojewoda Lubuski.
Program DEBATY ROLNEJ 2014
10.00 – Rejestracja uczestników, serwis kawowy z muzyką zespołu ludowego,
10.30 – Otwarcie Debaty Rolnej 2014 i słowo wstępne – Władysław Piasecki, prezes Lubuskiej Izby Rolniczej oraz Elżbieta Polak, Marszałek Województwa Lubuskiego,
10.45 – Wręczenie Odznaczeń – Wiktor Szmulewicz, prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych,
11.00 -Wykład I : „Zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej na lata 2014-2020 – skutki dla polskiej wsi i rolnictwa (z uwzględnieniem województwa lubuskiego)” – dr Mirosław Drygas, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk
12.30 Wykład II : „Potrzeba kontroli strukturalnej w obrocie gruntami rolnymi” – dr Andrzej Zadura, Członek Stowarzyszenia MEN-AGRO.
13.30 – DYSKUSJA
14.30 –Podsumowanie i zakończenie Debaty Rolnej 2014
Poczęstunek – swojski stół – z muzyką ludową na żywo w tle.
Rok 2014 jest pierwszym rokiem nowej perspektywy finansowej. Najprawdopodobniej jest to ostatni okres dużego budżetu rolnego w UE. Pieniądze przyznane Polsce mogą decydować o konkurencyjności naszego rolnictwa. Propozycja przedstawiona przez Ministerstwo Rolnictwa mimo naszych uwag w dalszym ciągu nie stwarza perspektywy zwiększenia konkurencyjności naszego rolnictwa. Szczególnie niekorzystnie wypada tutaj woj. lubuskie. Największe gospodarstwa (średnia wielkość gospodarstwa w lubuskim)) będą miały ograniczony dostęp do środków inwestycyjnych, co spowoduje, ze konkurencyjność ich na wspólnym rynku będzie bardzo mała. Pominięcie drobiarstwa, ograniczenie ekologii, dopłat do produkcji zwierzęcej spowoduje, że z większości popularnych w naszym wojew. działań nie będziemy mogli skorzystać. Naszym wspólnym zadaniem jest używać takich argumentów, aby kierownictwo MR – zrozumiało, że tylko produkcja towarowa wyzwoli energię na obszarach wiejskich co spowoduje wygenerowanie dużej ilości miejsc pracy oraz podatki pośrednie dla budżetu państwa.
Z tym przesłaniem spotkamy się 27.03.2013 na corocznej debacie, abyśmy o tym podyskutowali.
Prezes Lubuskiej Izby Rolniczej
Władysław Piasecki
Zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej na lata 2014-2020
Zakończona w grudniu 2013 r. dyskusja nad kształtem WPR była najburzliwsza w historii jej funkcjonowania. Uzgodnienia polityczne w ramach tzw. trilogu zmaterializowały się w opublikowanych w grudniu 2013 r. rozporządzeniach bazowych. Kolejnym etapem będzie opublikowanie w 2014 r. unijnych aktów delegowanych i implementacyjnych, umożliwiających państwom członkowskim przyjęcie uzupełniającego prawodawstwa narodowego, co jest warunkiem finalnym kompletnego uruchomienia zreformowanej WPR. W tej sytuacji państwa członkowskie nie były w stanie dostosować swoich zdolności administracyjnych i kontrolnych do wdrażania, począwszy od 2014 roku, nowego PROW, jak i zmodyfikowanego systemu płatności bezpośrednich. Stąd też 2014 r. zgodnie z przyjętym prawodawstwem będzie traktowany jako przejściowy, a nowe wymogi będą wdrażane, począwszy od 2015 roku. W latach 2014-2020 Polska będzie miała do dyspozycji w ramach WPR nieco większe wsparcie z funduszy unijnych niż w obecnym okresie programowania. Zgodnie z wymaganym nowym podejściem do programowania, co dotyczy ie tylko opracowania nowego PROW, ale także w dużym stopniu płatności bezpośrednich , skuteczność i efektywność wydatkowania przyszłych funduszy będzie w decydującym stopniu uzależniona od decyzji politycznych podejmowanych w kraju. Dotyczy to zarówno podjęcia decyzji w sprawie ostatecznej struktury płatności bezpośrednich, jak i instrumentarium włączonego do nowego PROW. W przypadku PROW niezwykle istotne będzie określenie warunków dostępu i kryteriów kwalifikujących do ubiegania się o wsparcie, a w tym przede wszystkich progów określających wielkość gospodarstw dających takie prawo.
Dr Mirosław Drygas
Wyzwania konkurencyjne rynku Unii Europejskiej jak również światowego rynku żywnościowego wymagają od polskich rolników wydatkowania wzrastających środków finansowych na wyposażenie gospodarstw w coraz bardziej wydajny a przez to droższy sprzęt techniczny i inne środki do produkcji rolnej. Sprostanie tym wyzwaniom oznacza konieczność zmian w strukturze wielkości i organizacji produkcji w naszych gospodarstwach rolnych podobnych do zmian jakie miały i nadal mają miejsce w krajach, które przystąpiły do Unii znacznie wcześniej. W zdecydowanej większości tych krajów wdrożono systemy sterowania obrotem gruntami rolnymi powodujące powstawanie rozwojowych gospodarstw rolnych zapewniających odpowiedni standard życia dla rodzin ich właścicieli. Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej nasze rolnictwo i przemysł rolno-spożywczy otwarły się szeroko na technikę i technologie produkcji pochodzące z innych krajów Unii Europejskiej. Kolejnym etapem integracji winno być wykorzystanie doświadczeń tych krajów dla dalszego rozwijania i wdrażania rozwiązań organizacyjnych i prawnych, które prowadzić będą do wzrostu potencjału ekonomicznego i konkurencyjności naszych gospodarstw rolnych.
Dr Andrzej Zadura
Źródło
Lubuska Izba Rolnicza
http://lir.agro.pl/