19 maja 2014 r. Copa-Cogeca zaapelowała do ministrów rolnictwa UE o podjęcie zdecydowanie mocniejszych działań w celu walki z problemem braku środków ochrony roślin niezbędnych do ochrony przed szkodnikami i chorobami europejskich upraw specjalistycznych, takich jak owoce, warzywa, ryż, kwiaty i nasiona. UE zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem produkcji warzyw i owoców oraz importu. Dlatego też bez wystarczających środków ochrony roślin – zarówno chemicznych, jak i biologicznych – zagrozimy nie tylko konkurencyjności całego łańcucha rolno-spożywczego, ale i zrównoważoności sektora, który zapobiega pojawianiu się nowych szkodników, kontroluje je, gwarantuje miliony miejsc pracy na obszarach wiejskich UE i dostarcza zróżnicowane produkty rolno-spożywcze wysokiej jakości 500 milionom konsumentów w Europie. Uprawy specjalistyczne stanowią ponad 20 % produkcji rolnej UE ogółem. Wartość produkcji przekracza 70 mld € rocznie. W związku z tym ożywienie sektora jest podstawą gospodarki. Copa-Cogeca wezwała więc Komisję Europejską do przyjęcia zdecydowanie bardziej ambitnego podejścia do zastosowań małoobszarowych i upraw specjalistycznych w celu rozwiązania problemu braku środków ochrony roślin. Według Copa-Cogeca sprawozdanie Komisji w tej sprawie, będące przedmiotem dzisiejszej debaty ministrów, stanowi krok w odpowiednim kierunku, ale nie jest wystarczająco ambitne. Brakuje w nim rozwiązań wielu problemów. Zaproponowaną platformę ds. koordynacji działań podejmowanych przez państwa członkowskie i odpowiednie strony zainteresowane w zakresie zastosowań małoobszarowych – poprzez powołanie sekretariatu technicznego – można uznać jedynie za część rozwiązania. Aby zagwarantować długoterminowe rozwiązania dla wszystkich zastosowań małoobszarowych i upraw specjalistycznych w UE, potrzeba nam nie tylko lepszej koordynacji, ale także mechanizmu, który wzmocni współpracę i częściowe finansowanie projektów badawczych.Jedynie poprzez zapewnienie wspólnych rozwiązań dot. wszystkich zastosowań małoobszarowych i upraw specjalistycznych w oszczędny sposób rozwiążemy wszystkie problemy. Zaangażowanie stron zainteresowanych jest niezbędne, aby zagwarantować podejście oddolne w celu identyfikacji występujących problemów i rozwiązań potrzebnych w terenie. W tym kontekście bardzo często w projektach badawczych od samego początku nie uwzględnia się rolników, co powoduje, że pewne problemy pozostają nierozwiązane przez kilkadziesiąt lat. Potrzeba nam bardziej trwałego programu dot. zastosowań małoobszarowych i upraw specjalistycznych. Podobny program istnieje już w Stanach Zjednoczonych. Wyliczono, że za każdego dolara zainwestowanego w ten program zyskuje się 500 $ (roczne wydatki w wysokości 14 mln $ pozwalają na korzyści gospodarcze w wysokości 7,7 mld $). P. Pesonen podkreślił również potrzebę podjęcia działań w celu złagodzenia presji wywieranej na europejskich producentów mleka w ciągu ostatniego roku kwotowego oraz umożliwienia im skorzystania z nowych okazji rynkowych. Ponadto środki pochodzące z opłaty za przekroczenie kwot powinny pozostać w sektorze, co umożliwi jego dalszy rozwój. Musimy się także zastanowić, jak poradzić sobie z prawdopodobnym wzrostem wahań cen po zniesieniu kwot mlecznych w 2015 r. Jest to związane z zaplanowaną na czerwiec publikacją sprawozdania Komisji. P. Pesonen wezwał także do podjęcia działań zapobiegających importowi owoców cytrusowych z RPA zakażonych plamistością czarną w 2014 r., a także do uszanowania zaleceń Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z lutego. Sprawozdanie EFSA ponownie potwierdziło poważne zagrożenie przedostania się plamistości czarnej do UE poprzez importu zakażonych tą chorobą owoców cytrusowych z RPA. Choroba ta obecnie nie istnieje w UE, ale może łatwo się rozprzestrzenić z importowanych owoców. P. Pesonen wezwał do zagwarantowania dodatkowych kontroli wszystkich importowanych cytrusów, a także do automatycznego zakazu importu cytrusów z obszarów zakażonych Guignardia citricarpa natychmiast po wykryciu szóstej zakażonej partii. Podejście to powinno obowiązywać import wszystkich cytrusów przeznaczonych na rynek produktów świeżych i do przemysłu przetwórczego.