Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich (KSOW) jest jednym z podmiotów wspierających rozwój obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020 (finansowanego z Europejskiego Fundusz Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich). W ramach swoich zadań KSOW zaprojektował i zlecił badanie podyktowane potrzebą zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich dotyczących wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych lub podmiotach świadczących tego typu usługi. Celem projektu było także uzyskanie informacji odnośnie potrzeb i oczekiwań osób, które korzystają, bądź chcą skorzystać z usług gospodarstw agroturystycznych lub podmiotów świadczących tego typu usługi.
Badanie zostało przeprowadzone przez ABM Agencję Badań Marketingowych Sp. z o. o.
w okresie wrzesień – grudzień 2020. W ramach projektu wyznaczono cztery kolejne etapy badawcze:
- Zogniskowane wywiady grupowe z klientami gospodarstw agroturystycznych
- Pogłębione wywiady indywidualne z właścicielami gospodarstw agroturystycznych
- Ankietę internetową skierowaną do konsumentów
- Panel ekspercki
W wyniku przeprowadzonego badania, powstał raport opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy. W dokumencie zawarto kluczowe wnioski wynikające z procesu badawczego, które jednocześnie mogą stanowić użyteczne wskazówki dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych, m.in.:
- Polska agroturystyka stoi u progu poważnego wyzwania definicyjnego, zwłaszcza
w obliczu coraz luźniejszego związku z rolnictwem oraz wsią rozumianą w sposób tradycyjny. - Pandemia koronawirusa jest wydarzeniem, które może mieć dwojakie konsekwencje dla polskiej agroturystyki – z jednej strony ma potencjał, by wygenerować dużo większe zainteresowanie wypoczynkiem na wsi, z drugiej zaś implikuje dużą niepewność związaną z prowadzeniem działalności jako takiej.
- Współcześni polscy konsumenci mają wobec pobytów w agroturystyce określone oczekiwania. Ci, którzy planują pobyt w 2021 roku wskazuj na bardzo konkretne elementy, które ich zdaniem cechują obiekty, które warto wybrać na miejsce urlopu.
- Wraz z przyspieszającym światem, zmieniają się także sposoby komunikacji. Gospodarze powinni inwestować w więcej niż jedną ścieżkę informacyjną, aby mieć szansę skutecznego docierania do klientów ze swoją ofertą.
- Oferta polskiej agroturystyki zmienia się, dywersyfikuje. Sam nocleg to za mało zarówno dla gości, jak i z punktu widzenia ekonomicznego gospodarzy. Na to wszystko nakłada się także potrzeba samookreślania się gospodarstw – ustalenia konkretnej oferty, pod sprecyzowanych klientów.
Zapraszamy do zapoznania się z całością raportu „Agroturystyka na nowo”, który powstał z potrzeby zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich, opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy. Link poniżej http://ksow.pl/files/portal/Publikacje/ABM_CDR_AGROTURYSTYKA_TOP_LINE_KONCOWY_bez_abm.pdf
Mirosława Żurek
Z autorem można skontaktować się poprzez adres email: wirgrod@wir.org.pl
Źródło: www.ksow.pl
Zdjęcie: Susanne Jutzeler, suju-foto z Pixabay
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/