- zwiększenia poziomu zapasów cukru kwotowego pod koniec roku gospodarczego 2013-14, mimo iż zapasy te są na chwilę obecną największe od roku 2007-08 i wystarczą do zaopatrzenia rynku;
- spadku konkurencyjności europejskiego sektora buraków cukrowych, który będzie musiał ponieść dodatkowe koszty magazynowania cukru, w związku z wprowadzeniem tymczasowego mechanizmu;
- spadku znaczenia preferencji handlowych niedawno przyznanych krajom trzecim (np. Peru, Kolumbii i krajom Ameryki Środkowej) w ramach preferencyjnych kontyngentów taryfowych, z korzyścią dla eksporterów brazylijskich, których udział w rynku UE nieustannie wzrasta.
Utrzymanie zbyt wysokich zapasów do roku 2016-17 zaszkodziłoby europejskiemu sektorowi buraków cukrowych w stosunku do sektora izoglukozy w momencie zniesienia kwot.
23 stycznia br. Zarząd KRIR przekazał powyższe stanowisko Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz poinformował, że w pełni podziela obawy Komitetów co do przyszłości rynku cukru w UE, dlatego, pomimo zapowiedzi odejścia od systemu kwotowania produkcji cukru, zwrócił się Ministra Kalemby z prośbą o dalsze lobbowanie na forum Rady Europy w sprawie utrzymania dotychczasowego systemu.
Redaktor: Katarzyna Kuznowicz
Źródło
Krajowa Rada Izb Rolniczych
http://krir.pl