Każdy, kto w Polsce siada do śniadania sięga po chleb, masło, mleko, ser czy wędlinę. To że mamy te produkty na naszym stole i to, że tego przysłowiowego chleba nigdy nam nie brakuje, zawdzięczamy przede wszystkim naszym rolnikom i przetwórcom. Za to chciałbym im serdecznie, dziś podziękować. Niech ten chleb będzie symbolem porozumienia nas wszystkich, bo tylko współpracując możemy osiągać coraz lepsze efekty – powiedział minister Stanisław Kalemba witając gości przybyłych na uroczystość otwarcia targów.
Międzynarodowe Targi Wyrobów Spożywczych Polagra Food oraz równolegle odbywające się Międzynarodowe Targi Technologii Spożywczych Polagra-Tech, Międzynarodowe Targi Gastronomii Gastro, a także Targi Techniki Pakowania i Logistyki Taropak oraz Targi Wyposażenia Hoteli Invest-Hotel stanowią spójną płaszczyznę prezentacji najnowszych osiągnięć branży żywnościowej. Wśród nich ważne miejsce zajmuje szeroki wachlarz wyrobów spożywczych, a także najnowsze technologie dla branży piekarskiej, cukierniczej, mleczarskiej, spożywczej oraz opakowań. Obszernie prezentowane są tu też nowości w wyposażeniu hoteli i rozwiązania dla nowoczesnej gastronomii. W tegorocznej edycji targowej bierze udział blisko tysiąc firm.
Smaki tutaj są zagwarantowane, na tych targach najlepiej widać jak dużym zainteresowaniem cieszy się polska żywność. Polskie produkty odznaczają się nie tylko najwyższą jakością, ale również niepowtarzalnym smakiem i aromatem – podkreślił minister Kalemba.
W tym roku w ramach Polagry - Food zostały wyodrębnione 3 salony tematyczne. Pierwszy z nich - Salon Wyrobów Spożywczych i Napojów prezentuje bogatą ofertę produktów spożywczych, chętnie odwiedzaną przez handlowców. Drugi - Salon Win i Alkoholi, to miejsce prezentacji i degustacji szerokiej oferty przemysłu winiarskiego i spirytusowego. Trzeci - Salon Wyposażenia Sklepów prezentuje nowoczesne rozwiązania dla handlu.
Podczas konferencji prasowej poprzedzającej otwarcie targów minister Kalemba podkreślił, że: polskie produkty cieszą się coraz większym uznaniem nie tylko wśród konsumentów Unii Europejskiej, ale także i z państw trzecich. Polska ma bardzo dobre podstawy do rozwoju kompleksu żywnościowego i bardzo dobrze wykorzystuje tę szansę. Minister dodał, że: cały czas mamy dodatnie saldo w handlu produktami rolno-spożywczymi. Za rok ubiegły wyniosło ono ponad 2,6 mld euro. W tym roku możemy osiągnąć 3 mld euro. Natomiast wartość eksportu osiągnęła poziom ponad 15,2 mld euro, czyli wartość bliską ¼ produkcji rolnej. W konferencji uczestniczyli również wiceministrowie: Zofia Szalczyk oraz Tadeusz Nalewajk.
Podczas uroczystości wręczone zostały Złote Medale Polagry-Food. Przyznano je 17. produktom mleczarskim, wyrobom wędliniarskim oraz olejowi. Otrzymało je także 15. produktów Taropaku i 1. Targów Invest-Hotel. Złote Medale targowe przyznawane są najlepszym spośród dziesiątek i setek zgłaszanych do konkursu produktów.
Targowe uznanie wzbudzają jednak nie tylko znakomite produkty, ale również sposób ich prezentacji. Stoiska najbardziej sprzyjające realizacji strategii marketingowej firmy nagradzane są w konkursie Acanthus Aureus. Dziś statuetkę tę otrzymało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi za uczestnictwo w targach ze stoiskiem najbardziej sprzyjającym realizacji strategii marketingowej. Odebrała ją wiceminister Zofia Szalczyk.
Ministerstwo zorganizowało 2. stoiska. W jednym z nich przedstawiana jest idea Programu „Poznaj Dobrą Żywność” oraz prezentowane produkty wysokiej jakości, oznaczone znakiem PDŻ. Na stoisku tym promowane są również produkty ekologiczne. Natomiast w Pawilonie Regionów usytuowane zostało stoisko informacyjno-promocyjne dotyczące unijnego systemu oznaczeń geograficznych. Można tu spróbować produktów regionalnych i tradycyjnych wytwarzanych według oryginalnych receptur.
Tragi Polagra-Food to nie tylko prezentacja ofert , to także platforma dyskusji i wymiany poglądów. Podczas międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez Agencję Rynku Rolnego mówiono o potencjale eksportowym branży polskich specjalności żywnościowych.
Resort rolnictwa i podległe mu służby są odpowiedzialne za uzgadnianie warunków dostępu polskich produktów do konkretnych rynków. Jednak współczesny świat nie może się obejść bez odpowiedniej promocji i reklamy – zaznaczył uczestniczący w spotkaniu minister Stanisław Kalemba. Minister podkreślił, że Agencja Rynku Rolnego administruje programami promocji polskich produktów żywnościowych, a w związku z wygranym przetargiem na realizację kampanii promocyjnej branży polskich specjalności żywnościowych będzie kreować nowe marki, które rozpoznawalne będą na świecie i kojarzone przez to z naszym krajem.
Kampania prowadzona przez ARR obejmować będzie swoim zasięgiem rynki docelowe: Rosji, Niemiec, Chin, Francji, Ukrainy oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Minister Stanisław Kalemba brał także udział w otwartym posiedzeniu Rady Gospodarki Żywnościowej, podczas którego dyskutowano o roli i znaczeniu gospodarki żywnościowej w gospodarce narodowej. Uczestniczył także w gali wręczania Nagród Polskiego Producenta Żywności organizowanego przez Stowarzyszenie im. Eugeniusza Kwiatkowskiego. Pozytywistyczna inicjatywa Stowarzyszenia poprzez nadawanie tytułów „Polski Producent Żywności”, promuje najlepsze polskie produkty żywnościowe oraz rodzimych producentów. O uzyskanie tytułu „Polski Producent Żywności” ubiega się corocznie ponad sto firm z całego kraju.
Polagra-Food to dobre miejsce do promowania rolnictwa ekologicznego, dlatego właśnie tu odbyła się dziś konferencja prasowa inaugurująca kampanię promocyjną Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pt. „ŻYWNOŚĆ EKOLOGICZNA gwarancją dobrego smaku" Ambasadorami tego projektu są: Magdalena Kumorek oraz Artur Partyka , którzy występują w spotach i mówią o tym jakie zalety ma żywność wyprodukowana w naturalny sposób. Ambasadorzy wspólnie stwierdzili, że jest to najsmaczniejsza kampania, w której brali dotychczas udział.
W 2012 r. przypada 50-ta rocznica wdrożenia unijnej Wspólnej Polityki Rolnej z tej okazji w krajach Unii Europejskiej prezentowana jest specjalnie przygotowana wystawa objazdowa przedstawiająca dokonania WPR od 1962 roku do dziś.
Targi są bardzo dobrym miejscem do wymiany doświadczeń i rozmów o Wspólnej Polityce Rolnej, o jej przeszłości, ale i o jej przyszłości. Chodzi głównie o to, żeby nowa Wspólna Polityka Rolna była sprawiedliwa i uczyniła europejskie rolnictwo silnym, konkurencyjnym na światowych rynkach – powiedział minister Stanisław Kalemba otwierając, wspólnie z przedstawicielem Komisji Europejskiej, Mariuszem Migasem oraz prezesem MTP Andrzejem Byrtem unijną ekspozycję.
Zwiedzających urzekła multimedialna krowa, która zna odpowiedzi na pytania dotyczące historii WPR. Na wystawie jest także drzewko szczęścia, na którym zwiedzający mogą wieszać swoje życzenia dotyczące przyszłości WPR. Minister Kalemba zawiesił na nim jabłuszko z życzeniami wyższych, sprawiedliwych płatności dla rolników Unii Europejskiej. „Rolnictwo sprawia, że Twoje życie nabiera kolorów” – to jedno z haseł tej wystawy. Na jego tle, przy pomocy specjalnego roweru, którym można nie tylko podróżować po unijnych polach i lasach, ale także mieszać koktajle, minister Kalemba przygotował ekologiczny, unijny, mleczno-owocowy napój, którym następnie częstował gości.
Wystawę, można oglądać podczas trwania targów Polagra-Food w Holu Wschodnim MTP. Jest ona jednym z najważniejszych wydarzeń kampanii informacyjnej zorganizowanej przez Komisję Europejską w ramach obchodów 50 –lecia WPR.
Galeria zdjęć:
Źródło
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
http://www.minrol.gov.pl/