Prace nad wdrożeniem Krajowego Planu Strategicznego ciągle trwają. Jak poinformował Wicepremier, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Henryk Kowalczyk podczas VII Forum Rolników i Agrobiznesu, procedowana jest właśnie specjalna Ustawa dotycząca tego planu. Po jej uchwaleniu, możliwe będzie przygotowanie szczegółowych rozporządzeń dotyczących poszczególnych działań. Niepokoi nas powolne tempo tych prac. Planowana reforma, jest największą reformą Wspólnej Polityki Rolnej od lat osiemdziesiątych. Dodatkowo reforma ta zbiega się w czasie z zawirowaniami rynkowymi, inflacją oraz dużym wzrostem cen gazu, energii, nawozów sztucznych czy paliw. Już niedługo, rolnicy będą składali wnioski obszarowe, które powinny uwzględniać dodatkowe, płatne praktyki w postaci ekoschematów. Obowiązywać ich będzie dodatkowo wzmocniona warunkowość, która zastąpi dotychczasowe zasady wzajemnej zgodności oraz zazielenienie.
Wielkopolska Izba Rolnicza wspólnie w Panem Wojewodą Wielkopolskim – Michałem Zielińskim, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Wielkopolskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego będzie organizowała w styczniu i lutym cykl Wielkopolskich Forów Rolniczych – Wspólnie dla Wielkopolskiej Wsi, podczas których będziemy prezentowali szczegółowe rozwiązania. Będziemy również kontynuować cykl szkoleń z bioróżnorodności, w ramach których przedstawiamy niektóre elementy tej reformy dotyczące ekoschematów. O terminach tych wydarzeń będziemy Państwa informować wkrótce na naszej stronie internetowej www.wir.org.pl. na tej stronie znajdziecie Państwo również nasz materiał roboczy dotyczący reformy: Materiały do pobrania, strona 1 - Ochrona różnorodności biologicznej w warunkach produkcji rolnej - Wielkopolska Izba Rolnicza (wir.org.pl).
Poniżej prezentujemy uwagi, które zgłosiliśmy do procedowanej właśnie Ustawy:
- Art.15.1. – Ustawa powinna zawierać możliwość nadawania numeru na dwoje małżonków prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne. Rolnicy wielokrotnie zgłaszają uwagi związane z otrzymaniem dopłat i innych płatności po śmierci jednego z nich.
- Art.18. – Terminy rozpatrywania wniosków powinny być ściśle określone i dotrzymywane przez Agencję Płatniczą. Nie może powtarzać się sytuacja, która ma miejsce w PROW rozpatrywania wniosków przez kilka lat.
- Art.24. – Zaproponowana definicja niewiele wnosi do stanu obecnego. W sytuacji redukcji środków w KPS w porównaniu z PROW należy lepiej kierować strumień środków finansowych do rolników, których głównym źródłem dochodów jest rolnictwo.
- Art.29. – Należy wprowadzić płatności do macior w cyklu zamkniętym, szczególnie polskich ras takich jak WBP czy PBZ. Sektor trzodowy w porównaniu chociażby z produkcją mleka czy opasów jest od lat w zapaści ekonomicznej, o czym świadczy najlepiej gwałtowny spadek liczby stad i rosnący deficyt w handlu zagranicznym mięsem wieprzowym.
- Art.32. – Należy zrezygnować z wymogu uzyskania minimalnej liczby punktów w przypadku rolnictwa węglowego. Jest to niepotrzebna bariera biurokratyczna, która będzie szczególnie trudno do zrealizowania przez mniejsze gospodarstwa rolne.
- Art.34.1. – W ramach biologicznej ochrony roślin należy uwzględnić, inne organizmy i nie ograniczać tej ochrony wyłącznie do stosowania mikroorganizmów.
- Art.45.1. – Należy dokonać ponownej delimitacji obszarów ONW, w ramach której należy wyłączyć duże podmioty i fermy przemysłowe, które zawyżają wskaźniki do oceny ONW.
- Art. 48. – Wysokość płatności do ekoschematów nie powinna podlegać redukcji w wyniku złożenia dużej liczby wniosków. Rolnik deklarując pewne praktyki musi mieć pewność jaką stawkę otrzyma, ponieważ z realizacją ekoschematów wiążą się wyższe koszty lub utrata dochodów.
Cały tekst projektu ustawy znajdziecie Państwo tutaj