11 czerwca 2015 r. o godz. 11.00 w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie przy ul. Wiśniowej 56 odbędzie się ceremonia rozdania nagród.
Laureaci drugiej edycji konkursu z tej właśnie szkoły to zespół w składzie: Rafał Mikita, Piotr Kucharski, Piotr Bielski, Oskar Machnowski oraz Pani Alicja Kaczmarczyk – nauczyciel oraz opiekun projektu, którzy zaprezentowali projekt „Kalkulator wydajności miodowej określonego terenu”. Zespół przygotował program komputerowy, który na podstawie zdjęcia satelitarnego np. zrobionego w ramach aplikacji Google Earth oraz przypisania do poszczególnych jego fragmentów występowania określonej roślinności wylicza potencjalnie maksymalną wydajność miodową wokół przyszłej pasieki. Dzięki temu pszczelarze będą mogli racjonalnie planować gdzie, ile oraz jak duże pasieki mogą postawić, aby uniknąć efektu prze-pszczelenia terenu (zbyt duża ilość pszczół na danym terenie) oraz zaplanować rozwój swojej produkcji. Jednocześnie program ten umożliwi rolnikom lub innym osobom nieposiadającym jeszcze pasieki na ustalenie czy dany teren będzie zapewniał odpowiednią ilość pokarmu dla pszczół oraz zapewni wystarczającą ilość miodu. Dzięki temu osoby nieposiadające doświadczenia w pszczelarstwie będą w stanie określić czy ewentualna inwestycja w pasieki na danym terenie będzie dla nich rentowna i czy rozpocząć albo też rozszerzyć produkcję.
Zaś w trzeciej edycji laureatami konkursu z tej samej szkoły został zespół w składzie: Mateusz Szczepański, Kamil Zdziarski, Mateusz Zielski, Łukasz Świderek oraz Pani Renata Bańkowska – nauczyciel oraz opiekun projektu, którzy zaprezentowali projekt „Projekt prac związanych z wykonaniem mobilnego rębaka do gałęzi”. Inspiracją do przygotowania projektu rębaka był duży wysiłek władany w tradycyjne rąbanie ściętego drewna. Rębak składa się z 6 noży umieszczonych na 2 wałach napędzanych za pomocą przekładni zębatej. Wałek odbioru mocy z ciągnika rolniczego wprawia w ruch obrotowy sprzężone ze sobą zęby rębaka. Mechanizm tnący jest zamontowany pomiędzy dwiema stalowymi płytami stanowiącymi część korpusu. Rębak jest mocowany do zaczepów ciągnika rolniczego. Dodatkowo z tyłu urządzenia znajduje się hak służący do przyłączania przyczepy. Rębak jest zbudowany z elementów tanich i łatwo dostępnych. Detale wymagające obróbki wykonano za pomocą obrabiarki sterowanej numerycznie (CNC).
Urządzenie znacznie usprawnia pielęgnację lasów prywatnych oraz wpływa pozytywnie na rozwój leśnictwa gminnego. Gospodarze efektowniej mogą pozyskiwać i magazynować drewno na opał, co zmniejsza koszty ogrzewania w zimę. Ułatwiony transport rozdrobnionych gałęzi w znacznym stopniu usprawnia handel materiałem opałowym. Ponadto rębak ułatwia zagospodarowanie często zaniedbanych parków oraz oczyszczanie zarośniętych rowów przydrożnych. Gminy małym kosztem, bez konieczności zakupu specjalnych pojazdów, mogą zaopatrzyć się w kilka takich rębaków.
Organizatorem konkursu jest Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, która przy wsparciu Firmy Monsanto realizuje program „Technical innovations for better vocational careers”. Program ma na celu pobudzanie i wspieranie kreatywności młodzieży szkół kształcenia zawodowego, jak również rozwój ich kompetencji społecznych, a przez to zwiększenie w przyszłości ich szans zdobycia pracy zawodowej.
Konkurs, skierowany do uczniów mazowieckich szkół kształcenia zawodowego, umożliwia młodzieży realizację własnych pomysłów w zakresie innowacyjnych rozwiązań technicznych powiązanych z szeroko pojętym rolnictwem oraz rozwojem obszarów wiejskich. Zgłaszane pomysły na innowacje techniczne dotyczą zarówno kwalifikacji zawodowych zdobywanych w danej szkole, jak również pozaszkolnych zainteresowań uczniów. Jednocześnie celem jest rozwój i umacnianie zdolności pracy w grupie stąd wymóg pracy zespołowej (minimum 4-osobowych). Konkurs miał charakter dwuetapowy. Najpierw zespoły uczniowskie nadesłały pisemne zgłoszenia zawierające opis proponowanej innowacji. Zgłoszenia te zostały ocenione przez specjalnie powołaną komisję, a następnie osiem najlepszych projektów otrzymało dofinansowanie na przygotowanie innowacyjnego prototypu. W finale konkursu osiem zespołów z różnych szkół zaprezentowało swoje pomysły, a czterem z nich przyznano nagrody. Przy ocenie innowacji brane były pod uwagę następujące kryteria:
- Racjonalność pomysłu (czy odpowiada na rzeczywiste zapotrzebowanie),
- Możliwość upowszechnienia proponowanego pomysłu innowacyjnego,
- Przystępność i atrakcyjność sposobu opisu i prezentacji projektu,
- Możliwość zastosowania proponowanej innowacji w rolnictwie i rozwoju obszarów wiejskich.
Dla osiągnięcia szerszego zaangażowania młodzieży konkurs został podzielony na trzy edycje. Łącznie w programie tym udział wzięło 39 szkól kształcenia zawodowego z całego województwa mazowieckiego. Oznacza to, że około 160 uczniów z Mazowsza aktywnie włączyło się w realizację programu, poświęcając swój pozaszkolny czas na opracowanie własnej propozycji innowacyjnego rozwiązania. Entuzjazm jak i kreatywność uczniów zrobiła ogromne wrażenie na jurorach, którzy z dużym uznaniem oceniało zgłoszone projekty.
Decyzją jury laureatami I edycji konkursu zostali autorzy następujących projektów:
- „Mała elektrownia wodna pomoc w rozwoju obszarów wiejskich” - projekt Zespołu Szkół w Siennicy,
- „Inteligentny system pielęgnacji i nadzoru warunków uprawy roślin szklarniowych” - projekt Zespołu Szkół nr 1 im. Gen. J. Bema w Ciechanowie,
- „Village Bus Gps” - projekt Zespołu Szkół Technicznych w Radomiu,
- „Wspomagacz podpinania maszyn rolniczych” - projekt Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Ostrołęce.
Decyzją jury laureatami II edycji konkursu zostali autorzy następujących projektów:
- „Kalkulator wydajności miodowej określonego terenu” – projekt uczniów z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie - „Mobilny ekologiczny solarny system nawadniania upraw rolnych” – projekt uczniów z Zespołu Szkół Elektronicznych w Radomiu, - „Wielofunkcyjny Eko-Solo-Wodo- Paśnik dla zwierząt” – projekt uczniów z Zespołu Szkół Powiatowych w Kadzidle, - „Oko na wieś” – projekt uczniów z Zespołu Szkół Technicznych w Radomiu.
Decyzją jury laureatami III edycji konkursu zostali autorzy następujących projektów:
- „Projekt prac związanych z wykonaniem mobilnego rębaka do gałęzi” – projekt uczniów z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie - „Elektroniczny plecak poprawiający bezpieczeństwo na drogach wiejskich” - projekt Zespołu Szkół nr 1 im. Gen. J. Bema w Ciechanowie, - „Powrót do korzeni, czyli tradycyjna zdrowa kuchnia kurpiowska serwowana z kurpiowską oprawą” – projekt uczniów z Zespołu Szkół Powiatowych w Kadzidle.
Uczniowie szkół, które wzięły udział w konkursie wykazały się dużym zaangażowaniem i inwencją prezentując swoje projekty imponowali jury swoja dużą wiedzą merytoryczną. Należy podkreślić fakt, że wszystkie zgłoszone projekty były godne uwagi, ale jury musiało, zgodnie z regulaminem nagrodzić tylko maksymalnie cztery zespoły każdej edycji konkursu.
Zaangażowanie firmy Monsanto w organizację tego konkursu wynika z faktu, iż jest to jedna ze 100 najbardziej innowacyjnych firm na świecie, lider w dziedzinie nowoczesnego rolnictwa i biotechnologii. Na polskim rynku z powodzeniem funkcjonuje od 1995 roku, czerpiąc z ponad stuletniego doświadczenia firmy obecnej w ponad 70 krajach na całym świecie. Monsanto to producent środków ochrony roślin, hodowca i dostawca nasion rzepaku ozimego i kukurydzy, przeznaczonych zarówno dla gospodarstw wielkoobszarowych, jak i rodzinnych. Monsanto jest również producentem nasion warzyw szklarniowych i gruntowych.
Maciej Przeździak
– Niezależna Agencja Prasowa –