Zakończył się proces legislacyjny dotyczący wprowadzenia zmian w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 września 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie § 13 m, tj. udzielenia pomocy producentom rolnym, w przypadku szkód w gospodarstwach spowodowanych wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu.
Wprowadzone zmiany dotyczą:
- Przeniesienia regulacji dotyczącej pomocy udzielanej do szkód w lasach w zakres działania rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (rozporządzenie 1408/2013 dotyczy pomocy de minimis w rolnictwie),
- Ograniczenia pomocy do lasów do kwoty 15 000 euro,
- Przedłużenia terminu składania wniosków do 31 października.
W załączeniu znajduje się aktualny wzór „Wniosku o udzielenie pomocy finansowej…”. Wniosek jest też dostępny na stronie internetowej ARiMR - oraz w Biurach Powiatowych ARiMR.
W związku z trwającym procesem przyjmowania „Wniosków o udzielenie pomocy finansowej…” poniżej zamieszczono kilka dodatkowych, ważnych informacji:
- do polisy ubezpieczeniowej należy załączać również potwierdzenie uiszczenia opłaty za ubezpieczenie (np. potwierdzenie wykonania przelewu, druk wpłaty), jeśli z tekstu dokumentu polisy nie wynika, że oplata została wniesiona,
- w przypadku ubiegania się o pomoc z tytułu uszkodzeń budynków służących do produkcji rolnej do wniosku należy załączyć również kopię polisy ubezpieczeniowej budynku,
- w przypadku szkody w lasach, obowiązkowym załącznikiem jest potwierdzone przez wojewodę oświadczenie producenta rolnego o powierzchni uszkodzonego lasu,
- w przypadku ubiegania się o pomoc w formule de minimis (szkody pon. 30% rocznej produkcji), wymagane jest podanie informacji o otrzymanej pomocy de minimis w ciągu 2 lat obrotowych poprzedzających rok wystąpienia szkody,
- jeśli rolnik otrzymał już inną pomoc z tytułu szkód poniesionych w sierpniowej nawałnicy (np. z Ośrodka Pomocy Społecznej, ubezpieczalni, KRUS, umorzenia czynszu dzierżawnego, opłaty z tytułu użytkowania wieczystego, ulga w podatku rolnym) informację o jej wysokości i podstawie prawnej należy ująć w odpowiednich sekcjach wniosku,
- bardzo ważnym jest również, aby powierzchnie oraz rodzaj upraw wpisanych do protokołów szacowania szkód oraz we „Wniosku o udzielenie pomocy finansowej…” odpowiadały powierzchniom jakie rolnik zadeklarował we Wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich na rok 2017.
Do pobrania:
Wniosek (.pdf)
Źródło: ARiMR
Opracowanie: M.Pawliczuk, P.Dopierała
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/