Od ubiegłego roku właściciele indywidualni, ani deweloperzy nie mogą sprzedać nieruchomości bez świadectwa energetycznego budynku.
Świadectwo charakterystyki energetycznej, to dokument, który ma na celu dostarczenie użytkownikom wiedzy na temat energochłonności budynku albo konkretnego lokalu mieszkalnego lub użytkowego. Dzięki niemu użytkownicy otrzymują precyzyjną informację na temat efektywności energetycznej budynku i tego, jakie koszty będą ponosić przy korzystaniu z ogrzewania, ciepłej wody, oświetlenia, wentylacji oraz klimatyzacji (czyli w czasie normalnego użytkowania domu, mieszkania lub lokalu użytkowego).
Nowelizacją ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków i ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane w życie weszły zmiany dotyczące wydawania wspomnianego dokumentu. W świetle powyższych zmian od dnia 28 kwietnia 2023 r., obowiązują paszporty energetyczne dla inwestorów indywidualnych oraz dla mieszkań i domów przeznaczonych na sprzedaż lub wynajem.
Paszport energetyczny mieszkania, domu lub budynku komercyjnego jest dokumentem, który sprzedawca lub wynajmujący od dnia wejścia w życie nowelizacji wspomnianych ustaw musi przedłożyć kupującemu bądź wynajmującemu, a niedopełnienie tego obowiązku może skutkować nałożeniem kar finansowych zarówno na sprzedającego, jak i wynajmującego. Obowiązek sporządzenia i przekazania świadectwa dotyczy także zakończenia budowy i uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie nieruchomości.
Świadectwo charakterystyki energetycznej ma określony, ustandaryzowany wzór, który został ustalony przez Ministra Inwestycji i Rozwoju. Paszport energetyczny jest dokumentem, który może zostać sporządzony tylko przez osoby do tego uprawnione - audytorów energetycznych. To Ministerstwo Rozwoju i Technologii udostępnia wykaz osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Przedmiotowy dokument może być w wersji:
- papierowej – opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz podpisem osobistym osoby uprawnionej
lub
- elektronicznej - opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia. Świadectwa przekazane przed dniem wejścia w życie ustawy (28 kwietnia 2023 r.) zachowają ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone. Świadectwo straci ważność przed upływem tego terminu, jeżeli zostaną przeprowadzone roboty budowlano-instalacyjne, w wyniku których zmianie ulegnie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku (np. wymiana okien, wymiana źródła ciepła, docieplenie budynku).
Możemy spodziewać się zmian, gdyż w 2023 roku do prekonsultacji został przekazany projekt rozporządzenia, w którym to zaproponowano system klas energetycznych dla budynków. Od tego czasu minął już rok, a w dalszym ciągu nie ma ostatecznej decyzji, jaki tak naprawdę będzie kształt klas. Wprowadzenia klas energetycznych możemy spodziewać się prawdopodobnie w 2025 roku.
Dlaczego system klas energetycznych jest tak istotny? Przede wszystkim dlatego, że dużo prościej jest go zrozumieć osobie, która na co dzień nie interesuje się budownictwem czy efektywnością energetyczną. Klasy energetyczne byłyby analogiczne do tych, z którymi mamy styczność przy zakupie sprzętów AGD. Ponadto wraz z nimi ma wejść także nowy wzór świadectwa energetycznego.
Wzór druku świadectwa energetycznego dostępny tutaj
Wykaz audytorów energetycznych dostępny tutaj
Kontakt do autora: wirzlot@wir.org.pl
Opracowanie: Teresa Rożniatowska-Gwizdowska
Źródło:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (Dz.U. z 2024 r. poz. 101)
- Ustawa z dnia 7 października 2022 r. w sprawie zmiany ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i ustawy – Prawo budowlane (Dz.U. z 2022 r. poz. 2206)
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/