31 sierpnia br. Wielkopolska Izba Rolnicza wystosowała pismo do Ministra Aktywów Państwowych – Jacka Sasina w sprawie problemów które zgłaszają rolnicy, którzy mają problemy z zaopatrzeniem się w paliwo na rynku hurtowym. Okazuje się, że dystrybutorzy odmawiają przywozu oleju napędowego lub opóźniają jego dostawę (do tej pory zamówienie realizowane było w następnym dniu, aktualnie należy czekać około 5 dni na jego realizację). Jeśli już dochodzi do dostawy, to realizowane ilości są mniejsze od zamawianych. Z niewiadomych przyczyn rośnie również cena paliwa – wielu rolników wskazuje, że ceny w hurcie niekiedy są wyższe od tych oferowanych na stacjach benzynowych. Stacje wprowadzają także limity paliwa jakie może zakupić rolnik. To wszystko dzieje się w okresie bardzo intensywnych prac polowych. Zakończyły się żniwa, a rolnicy muszą pilnie dokonać uprawek pożniwnych, czy wysiewu międzyplonów. Na zbiór czekają kukurydza i rośliny okopowe. W dobie zmian klimatycznych te prace muszą być wykonywane bardzo szybko i sprawnie. Rolnik musi mieć łatwy dostęp do paliwa i nie może sobie czasowo pozwolić na dokonywanie częstych zakupów, niewielkich jego ilości. W związku z powyższym Wielkopolska Izba Rolnicza apelowała do Ministra Sasina, jako osoby nadzorującej funkcjonowanie Spółki Orlen, która jest głównym dostawcą paliwa na rynku hurtowym, o pilną interwencję w tej sprawie i zapewnienie właściwych ilości paliwa dla rolników.
Odpowiedź na nasze wystąpienie otrzymaliśmy od Spółki ORLEN Paliwa, która poinformowała, że GK ORLEN wywiązuje się ze wszystkich obowiązujących kontraktów, które zawarła z odbiorcami hurtowymi. Spółka dodaje, że dostawy benzyny i oleju napędowego do wszystkich klientów zewnętrznych oraz na stacje paliw ORLEN przebiegają bez zakłóceń. Produkcja własna w rafineriach w Płocku i Gdańsku, uzupełniana dostawami z zagranicy realizowanymi przez koncern, jest wystarczająca, aby wszyscy odbiorcy, którzy posiadają umowy z GK ORLEN, otrzymywali ilość paliwa wynikającą z podpisanych umów oraz składanych w każdym miesiącu deklaracji.
W odpowiedzi dowiadujemy się również, że ORLEN posiada około 65% udziału w polskim rynku paliw, obejmującego łącznie sprzedaż detaliczną prowadzoną przez stacje koncernu oraz hurtową na rzecz klientów zewnętrznych. Pozostała część polskiego rynku bilansowa jest importem i obsługiwana przez niezależne firmy. GK ORLEN nie odnosi się do działań pozostałych uczestników rynku, pośredników i importerów, wykonywanych przez nich umów i stosowanych polityk cenowych. ORLEN podkreśla, że monitoruje rynek i analizuje działania, które mogłyby stabilizować rynek w przypadku, gdyby pozostałe firmy działające na rynku hurtowym nie zapewniały odpowiedniej podaży paliw.
ORLEN jest przygotowany na realizację swoich zobowiązań względem dotychczasowych klientów, zgodnie z treścią podpisanych umów. Nie może natomiast zagwarantować paliwa dla wszystkich odbiorców, którzy do tej pory zaopatrywali się u innych dostawców. W ostatnim czasie wielu przedsiębiorców próbuje rozpocząć lub zwiększyć zakres współpracy z ORLEN, jednak koncern w pierwszej kolejności musi wywiązać się już z podpisanych kontraktów.
Opracowanie:
Aleksander Poznański
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/