W kwietniu br. Prezes ARR opublikował na swojej stronie internetowej informację o liczbie:
- jałówek w poszczególnych przedziałach wiekowych oraz buhajów,
- loszek hodowlanych w poszczególnych kategoriach, oraz knurów hodowlanych – do których może zostać wypłacona pomoc producentowi mleka lub producentowi świń.
Z informacji ARR wynika, że o pomoc na zakup jałówek i buhaja ras mięsnych przez producentów mleka i świń, z dostępnej kwoty 22 708 685 zł na realizację ww. mechanizmów, zawnioskowano o udzielenie pomocy w kwocie 4 975 500 zł, co stanowi 22% wysokości pomocy przeznaczonej na ww. mechanizmy. Natomiast o pomoc na zakup loszek hodowlanych lub knurów hodowlanych przez producentów świń, z dostępnej kwoty 58 409 000 zł przeznaczonej na tę pomoc, zawnioskowano o pomoc w kwocie 5 877 000 zł, co stanowi wykorzystanie na poziomie 10% wysokości pomocy przeznaczonej na ww. mechanizm.
Według danych ARR na dzień 30 maja 2017 r., w odniesieniu do pomocy dotyczącej rekompensat z tytułu niższych cen sprzedaży świń (ASF), na którą przeznaczono 17 572 188 zł, złożono 1 698 wniosków o udzielenie pomocy oraz wydano 901 decyzji na kwotę ok. 9,7 mln zł (ok. 55% wysokości pomocy przeznaczonej na ten mechanizm).
Istnieje prawdopodobieństwo, że z kwoty środków finansowych przyznanych dla Polski na podstawie rozporządzenia 2016/1613 zostanie niewykorzystanych ok. 70 mln zł.
Jest to podstawą do uzasadnienia ustanowienia dodatkowych mechanizmów pomocy dla producentów mleka lub rolników w innych sektorach hodowlanych, którzy spełniają warunki otrzymania pomocy, tak aby zapewnić pełniejsze wykorzystanie przyznanej Polsce pomocy UE w ramach nadzwyczajnej mechanizmów.
Postanowiono więc o nowelizacji rozporządzenia, w której przewiduje się wprowadzenie trzech dodatkowych mechanizmów pomocy przeznaczonych dla:
- producenta mleka, producenta świń lub producenta owiec – w formie częściowej refundacji kosztów zakupu jagniąt mających w dniu zakupu poniżej 12 miesięcy, ważących co najmniej 14 kg i nie więcej niż 40 kg lub owiec mających nie mniej niż 12 miesięcy, w przypadku niewykorzystania środków finansowych przeznaczonych na udzielenie pomocy w ramach pierwotnego rozporządzenia;
- producenta mleka – w formie refundacji części kosztów zakupu jałówek hodowlanych ras mlecznych, mających powyżej 3 miesięcy i nie więcej niż 24 miesiące, w przypadku niewykorzystania środków finansowych przeznaczonych na udzielenie pomocy w ramach pierwotnego rozporządzenia;
- producentowi mleka – z tytułu sprzedaży mleka w okresie od dnia 1 lutego 2017 r. do dnia 30 kwietnia 2017 r., podmiotom skupującym mleko w ilości mniejszej niż w okresie od dnia 1 lutego 2016 r. do dnia 30 kwietnia 2016 r., w formie wsparcia finansowego do ilości kilogramów mleka stanowiącej różnicę między kilogramami mleka sprzedanymi podmiotom skupującym mleko w okresie od dnia 1 lutego 2016 r. do dnia 30 kwietnia 2016 r., a kilogramami mleka sprzedanymi podmiotom skupującym mleko w okresie od dnia 1 lutego 2017 r. do dnia 30 kwietnia 2017 r. – w przypadku niewykorzystania środków finansowych przeznaczonych na udzielenie pomocy, o której mowa w pkt 1 i 2.
Pomoc na zakup jagniąt lub owiec dotyczyłaby producentów mleka, wieprzowiny oraz owiec. W odniesieniu do producentów mleka lub wieprzowiny pomoc do zakupu jagniąt lub owiec mogłaby stanowić dodatkową albo alternatywną formę działalności względem prowadzonej produkcji. W przypadku produkcji wieprzowiny i owiec sektory te doświadczają szczególnych trudności związanych ze spadkiem pogłowia utrzymywanych zwierząt, w tym sektor owczarski jest zagrożony całkowitym wyparciem z rynku. Wsparcie produkcji owczarskiej – ze względu na przewidywane korzyści społeczne (utrzymanie wielofunkcyjności gospodarstw, możliwość wsparcia produkcji lokalnej – wyrobów regionalnych i tradycyjnych) i środowiskowe (konserwacja i zrównoważone wykorzystanie trwałych użytków zielonych, utrzymywanie warunków naturalnych na halach górskich i trudnodostępnych pastwiskach), wpisuje się we wsparcie ekstensywnych metod produkcji ukierunkowanych na wzmocnienie sytuacji ekonomicznej gospodarstw i stabilizację rynku.
W przypadku wsparcia skierowanego do producentów mleka w formie refundacji części kosztów zakupu jałówek hodowlanych ras mlecznych proponuje się przyznanie wsparcia do zakupu zwierząt, dla których wystawiono świadectwo potwierdzające ich pochodzenie, o którym mowa w art. 26 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, urodzonych w stadzie objętym oceną wartości użytkowej bydła, wpisując się tym samym w podejmowanie przez producentów mleka działania dotyczącego wdrażania systemów jakości.
Ustanowienie pomocy ukierunkowanej na wsparcie producentów mleka, którzy w okresie od 1 lutego 2017 r. do dnia 30 kwietnia 2017 r., sprzedali podmiotom skupującym mleko ilość mleka mniejszą względem analogicznego okresu roku poprzedniego wpisuje się w kryterium niezwiększania produkcji, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2016/1613. W okresie styczeń – kwiecień 2017 r., względem analogicznego okresu roku poprzedniego, skup mleka wzrósł o 3,6%, a w kwietniu 2017 r. skup mleka był wyższy w relacji rocznej o 4,1%. W okresie pierwszego kwartału 2017 r., w relacji rocznej, skup mleka w UE obniżył się o 2,3%. Głęboki kryzys, jakiego doświadczył sektor mleczarski, wynikał z nierównowagi podaży i popytu na rynku mleka. Kryzys w branży mleczarskiej związany był przede wszystkim z nadpodażą mleka (w tym z uwagi na zniesienie kwotowania produkcji mleka od dnia 1 kwietnia 2015 r.), przy spadku popytu na przetwory mleczne – w tym z uwagi na obowiązujące od sierpnia 2014 r. rosyjskie embargo, czy spowolnienie gospodarki chińskiej. Pomoc ma na celu wsparcie gospodarstw, które zmniejszając sprzedaż mleka do podmiotów skupujących w przyjętym okresie, przyczyniły się do zachowania równowagi rynkowej.
Obecnie trwają konsultacje projektu rozporządzenia w terenie. Jego pełny tekst dostępny jest tutaj.
Źródło: CLR
Opracowanie: Paweł Dopierała
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/