Nowe rozporządzenia unijne w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich!

W wyniku nowej polityki promocyjnej przyjętej przez Komisję Europejską, jak również w nawiązaniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich, które uchyla z dniem 30 listopada 2015 roku obecnie obowiązujące rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008, w dniu 13 października 2015 roku, Komisja Europejska opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej poniższe dwa rozporządzenia:

  • rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 z dnia 23 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich;
  • rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1831 z dnia 7 października 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych
    i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich.

W związku z powyższym, od 1 grudnia 2015 roku będą obowiązywać nowe zasady dotyczące realizacji mechanizmu WPR „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”, które zostały określone w powyższych aktach prawnych.

Najważniejsze elementy przewidziane w nowych przepisach dotyczących promocji to:

  • znaczne zwiększenie pomocy na działania informacyjne i promocyjne - pomoc europejska powinna stopniowo wzrosnąć z 61 mln euro w budżecie na 2013 r. do 200 mln euro w 2019 r. (111 mln euro w 2016 r.);
  • znacznie wyższe stawki współfinansowania przez UE w porównaniu z obecnym systemem (stawka współfinansowania przez UE w wysokości 70 proc. w przypadku programów prostych zgłoszonych przez organizację z jednego państwa członkowskiego, do 80 proc. w przypadku programów, w których uczestniczy wiele państw oraz programów ukierunkowanych na państwa trzecie, 85 proc. dla programów kryzysowych, 75–85 proc. dla państw objętych pomocą finansową, tj. Cypru i Grecji), przy czym współfinansowanie krajowe przestanie istnieć, tym samym tworząc równe warunki działania dla wszystkich państw członkowskich;
  • wprowadzenie europejskiej strategii promocji, która pozwoli na lepsze ukierunkowanie akcji promocyjnych. Strategia ta powinna doprowadzić do:

-        rozszerzenia programów skierowanych do państw trzecich i programów, w których uczestniczy wiele państw (programy przedstawione przez podmioty z kilku państw członkowskich), dzięki wyższej stopie współfinansowania dla tych dwóch kategorii;

-        na rynku wewnętrznym – podniesienia słabego obecnie poziomu wiedzy konsumentów o zaletach europejskich produktów rolnych, a zwłaszcza produktów uznanych w ramach europejskich systemów jakości;

  • rozszerzenie zakresu stosowania środków, a mianowicie: włączenie do grupy beneficjentów organizacji producentów; rozszerzenie zakresu produktów, w szczególności o przetworzone produkty rolne, takie jak chleb, makaron czy czekolada; umożliwienie stosowania oświadczeń o pochodzeniu i marek produktów, z pewnymi ograniczeniami;
  • uproszczenie procedur administracyjnych poprzez wprowadzenie jednego etapu oceny i selekcji programów przez Komisję w miejsce obecnych dwóch etapów (państwo członkowskie, a następnie Komisja Europejska);
  • ułatwione zarządzanie programami, w których uczestniczy wiele państw członkowskich, przygotowanymi wspólnie przez podmioty z kilku państw członkowskich przy wykorzystaniu punktu kompleksowej usługi w Komisji
    (za pośrednictwem agencji wykonawczej Chafea).

Ponadto kluczowym elementem nowej polityki promocyjnej jest ustanowienie rocznego programu prac (decyzja wykonawcza Komisji), który określa strategiczne priorytety działań promocyjnych pod względem produktów, systemów i rynków, na które działania te mają być ukierunkowane, oraz odpowiadające im przydzielone budżety. Celem jest stworzenie dynamicznej i proaktywnej polityki, dostosowywanej co roku do nowych możliwości rynkowych i potrzeb sektora.

Nowa polityka promocyjna ma pomóc podmiotom z sektora rolno-spożywczego w zdobywaniu nowych rynków międzynarodowych lub umocnieniu na nich swojej pozycji oraz zwiększyć świadomość europejskich konsumentów na temat wysiłków podejmowanych przez europejskich rolników. Aby osiągnąć ten cel, Komisja udostępni więcej środków, podniesie poziom współfinansowania i ograniczy biurokrację przy zatwierdzaniu projektów. Jest to element starań o stopniowe zwiększanie dostępnego budżetu UE na promocję, z 61 mln euro w 2013 r. (kiedy to zaproponowano nowe przepisy) do 200 mln euro w 2019 r.

Program prac na 2016 r. skierowany jest do wybranych państw trzecich, w których istnieje największy potencjał wzrostu, zwłaszcza w odniesieniu do sektorów o szczególnie trudnej sytuacji na rynku, jak sektor produktów mlecznych
i wieprzowiny. Z kwoty całkowitej, 30 mln euro przeznaczono specjalnie na wsparcie działań promocyjnych w tych dwóch sektorach.

 

Źródło
Agencja Rynku Rolnego
http://arr.gov.pl/

125ml milk

Cenimy sobie Państwa wypowiedzi,
dlatego prosimy aby były one wyrażane w dobrym tonie oraz nie łamały polskiego prawa.
Komentarze łamiące te zasady będą niezwłocznie usuwane.
Dodaj komentarz
*
Tytuł komentarza:
*
Komentarz:
komentarz
*
Podpis:

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o najważniejszych wiadomościach rolniczych oraz przydatnych poradach rolniczych możesz zapisać się do newslettera (po lewej stronie ekranu).

TAGI: państw; promocyjnych; działań; produktów; dotyczących; informacyjnych; wewnętrznym; programów; państwach; rolnych; sprawie; rozporządzenie; których; europejski;

Ta strona korzysta z plików COOKIES. więcej »