Notatka dotycząca rekomendacji ze spotkania Nadzwyczajnej Komisji KRIR 8 marca 2016 r. w sprawie ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (druk 293)
8 marca 2016 roku odbyło się drugie posiedzenie Nadzwyczajnej Komisji Problemowej do spraw opracowania propozycji rozwiązań dotyczących strat w rolnictwie spowodowanych przez zjawiska atmosferyczne, ubezpieczeń rolnych, szkód łowieckich i ustroju rolnego Krajowej Rady Izb Rolniczych, w której oprócz członków Komisji uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi – pani Justyna Matys Dyrektor Departamentu Gospodarki Ziemią, pan Mariusz Drozdowski Naczelnik Wydziału Kształtowania Ustroju Rolnego i pan Leszek Żywno z tego samego departamentu.
Najważniejszym tematem spotkania było omówienie zmian wprowadzonych w projekcie ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (druk sejmowy 293) i przygotowanie rekomendacji dotyczących dalszych prac nad ustawą w Sejmie RP.
W trakcie dyskusji przyjęto rekomendacje dotyczące dalszego procedowania projektu ustawy, które podczas posiedzenia Senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dn. 8.03.2016 r. przedstawił Przewodniczący Nadzwyczajnej Komisji KRIR Roman Włodarz:
- Odnośnie sprzedaży ziemi z zasobu ANR:
- Zróżnicować regionalnie powierzchnię, której dotyczy kontrola sprzedaży (1 ha w woj. południowo wschodnich lub 5 ha w woj. zachodnich);
- Doprecyzować działania, do których ANR jest uprawniona w ramach gospodarowania zasobem także w zakresie sprzedaży związanej z interesem społeczno-gospodarczym;
- W ustawie brak rozwiązań dotyczących praw nabytych przez dzierżawców, którzy oddali 30% dzierżawionej ziemi;
- Brak rozwiązań dotyczących spółdzielni i spółek pracowniczych;
- Należy podjąć inicjatywę ustawy o dzierżawie gruntów z zasobu ANR i gruntów prywatnych i uregulować sytuację dzierżawców, aby zapewnić im bezpieczne prowadzenie i rozwój gospodarstw;
- Odnośnie obrotu ziemią przez prywatnych rolników:
- Nieodpowiednia definicja gospodarstwa indywidualnego;
- Warunek uznania za „rolnika zdolnego do zakupu ziemi” rolnika ubezpieczonego w KRUS jest nie do przyjęcia, taki zapis wyklucza aktywnych rolników z zakupu ziemi i rozwoju;
- W projekcie niedookreślone są uprawnienia Agencji Nieruchomości Rolnych do ingerencji w transakcje pomiędzy rolnikami. Istnieje obawa nieobiektywnych decyzji pracowników ANR.
- Zbyt daleko idące uprawnienia pracowników ANR odnośnie umów wstępnych i transakcji pomiędzy rolnikami. Rolnik powinien mieć możliwość wycofania się z transakcji sprzedaży, kiedy ANR wykonuje prawo pierwokupu po narzuconej przez siebie cenie. Jest to zbyt daleko idąca ingerencja.
- Należy bardzo szczegółowo doprecyzować kompetencje poszczególnych poziomów Agencji i procedury działania tej Agencji. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji udostępnione są tylko 2 projekty rozporządzeń wykonawczych.
- Samo podjęcie ustawy jest istotne.
- Brak uspołecznienia sprzedaży na wzór francuskiego SAFERu. We Francji bardzo duże znaczenie ma czynnik społeczny i samorządy.
Ponadto Prezes W-MIR Jan Heichel – członek Nadzwyczajnej Komisji zgłosił następujące uwagi:
- W art. 7 ustawy przywrócić warunkowe umowy sprzedaży, tak jak jest dotychczas. Po zawarciu wstępnej warunkowej umowy izby robiły rozpoznanie, czy nie ma w pobliżu chętnych rolników, którzy chcą powiększyć gospodarstwa.
- Przy sprzedaży nieruchomości rolniczych nie ma minimalnej granicy powierzchni gruntu. Należałoby określić próg minimalnej powierzchni gruntów podlegających kontroli ANR. Należałoby ustalić tę granicę pomiędzy 1 ha a 5 ha.
- Dobrze, że uszczelnia się luki prawne, o których mówiły już dawno izby rolnicze i związki zawodowe, żeby zapobiec utracie ziemi rolniczej.
Warszawa, 9.03.2016 r.
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/