15 marca br. ruszył nabór wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich i obszarowych w ramach kolejnej kampanii. Według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ciągu pięciu dni naboru zarejestrowano blisko 11,3 tys. wniosków – w tym 462 w naszym województwie.
Dzięki uprzejmości Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (OR Wielkopolska), otrzymywać będziemy tygodniowe zestawienia wniosków złożonych w ramach nowej kampanii dopłat bezpośrednich. Według danych (stan na 19.03.2024) w Wielkopolsce złożono 462 wnioski o dopłaty bezpośrednie. Poniżej prezentujemy dane w ujęciu powiatowym:
Biuro Powiatowe ARiMR |
Wnioski o płatności bezpośrednie |
Chodzieskie BP ARiMR |
4 |
Czarnkowsko-Trzcianeckie BP ARiMR |
20 |
Gnieźnieńskie BP ARiMR |
10 |
Gostyńskie BP ARiMR |
14 |
Grodziskie BP ARiMR (Wielkopolski OR) |
7 |
Jarocińskie BP ARiMR |
7 |
Kaliskie BP ARiMR |
25 |
Kępińskie BP ARiMR |
8 |
Kolskie BP ARiMR |
25 |
Konińskie BP ARiMR |
69 |
Kościańskie BP ARiMR |
6 |
Krotoszyńskie BP ARiMR |
18 |
Leszczyńskie BP ARiMR |
11 |
Międzychodzkie BP ARiMR |
4 |
Nowotomyskie BP ARiMR |
15 |
Obornickie BP ARiMR |
5 |
Ostrowskie BP ARiMR (Wielkopolski OR) |
25 |
Ostrzeszowskie BP ARiMR |
12 |
Pilskie BP ARiMR |
4 |
Pleszewskie BP ARiMR |
4 |
Poznańskie BP ARiMR |
25 |
Rawickie BP ARiMR |
13 |
Słupeckie BP ARiMR |
16 |
Szamotulskie BP ARiMR |
11 |
Średzkie BP ARiMR (Wielkopolski OR) |
10 |
Śremskie BP ARiMR |
6 |
Tureckie BP ARiMR |
41 |
Wągrowieckie BP ARiMR |
13 |
Wolsztyńskie BP ARiMR |
12 |
Wrzesińskie BP ARiMR |
13 |
Złotowskie BP ARiMR |
9 |
Do tej pory najwięcej wniosków złożono w powiatach: konińskim (69), tureckim (41) oraz kaliskim, kolskim, ostrowskim i poznańskim (25), natomiast najmniej wniosków złożono w powiatach: chodzieskim, międzychodzkim pilskim i pleszewskim (4).
15 marca br. komisarz UE ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski przedstawił planowany przez Komisję Europejską projekt zmian legislacyjnych we Wspólnej Polityce Rolnej, które w najbliższych dniach zostaną przedstawione Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Europejskiej do akceptacji. Poniżej prezentujemy propozycje łagodzące Europejski Zielony Ład:
DOPŁATY ZA UGOROWANIE
Od 2025 roku obowiązek ugorowania zostaje zniesiony. W tym zakresie norma GAEC nie będzie obowiązywać, a odłogowanie stanie się dobrowolnym ekoschematem, za który rolnik otrzyma dopłaty. Państwa członkowskie będą mogły zaproponować rolnikom ugorowanie jakiejś części gruntów jako ekoschemat. Rolnik, który z tego nie skorzysta, nie będzie musiał spełnić wymogu 4 proc. ugorowania. Natomiast z komunikatu opublikowanego na stronie KE wynika, że zmiany dotyczące ugorowania mają dotyczyć także 2024 roku.
DYWERSYFIKACJA ZAMIAST PŁODOZMIANU
Chodzi o to, by państwa członkowskie mogły dać wybór rolnikom w postaci dywersyfikacji upraw. Rolnik nie będzie miał obowiązku płodozmianu, zamiast tego będzie mógł zastosować dywersyfikację upraw. Chodzi tu o to, że gospodarstwa od 10 do 30 ha (te mniejsze są już obecnie zwolnione z GAEC 7) będą musiały wykazać się uprawą co najmniej dwóch roślin, gospodarstwa powyżej 30 ha - co najmniej trzech roślin. To będzie trochę podobne do dobrze znanego rolnikom zazielenienia, które obowiązywało w poprzedniej perspektywie.
GAEC 6 – OKRYWA ZIMOWA – ELASTYCZNY TERMIN
Będzie więcej swobody w określaniu terminu. Państwa członkowskie będą mogły elastycznie wybierać takie okresy, które są najwłaściwsze. KE nie będzie narzucać sztywnego okresu. To oznacza, że w Polsce może zostać wprowadzony drugi termin utrzymania okrywy glebowej dla upraw wcześnie zbieranych z pola, czyli zbóż, rzepaku i rzepiku - od zbiorów do 15 października. Niewykluczone, że Polska wprowadzi katalog wyłączeń w przypadku upraw późno zbieranych z pola, czyli roślin okopowych, warzyw i kukurydzy na ziarno.
BEZ KAR ZA GAEC 6,7, i 8 w 2024 roku
Powyższe uproszczenia mają obowiązywać od 2025 roku (a przynajmniej tak twierdzi komisarz; z komunikatu ministerstwa rolnictwa wynika jednak, że od 2024). Komisarz Wojciechowski zapowiedział jednocześnie, że jeśli rolnicy w 2024 roku nie dostosują się do obecnie obowiązujących wymogów, których w 2025 roku już nie będzie, nie będą karani.
- W praktyce oznacza to, że jeśli rolnik w 2024 roku nie spełni wymogów GAEC 6,7 i 8, to nie będzie wobec niego żadnych sankcji - podkreślił komisarz.
ZWOLNIENIE MAŁYCH GOSPODARSTW Z KONTROLI
Kolejna zmiana to taka, że państwa członkowskie będą mogły wyłączyć z kontroli gospodarstwa do 10 ha. Uznajemy, że problemy ekologiczne w takich gospodarstwach małych, nie są tak duże, żeby na nich skupiać działania kontrolne. W Polsce takie gospodarstwa to prawie 3/4 gospodarstw rolnych, 952 tys. wg spisu rolnego z 2020 r. ze wszystkich 1300 tys. wówczas. To jest duża ulga dla gospodarstw do 10 ha.
ZMIANY W KRAJOWYM PLANIE STRATEGICZNYM DWA RAZY W ROKU
Do tej pory państwo członkowskie tylko raz w roku mogło dokonać zmiany w zapisach Planu Strategicznego. Teraz KE proponuje, aby podwoić tę możliwość. Przyjęto bowiem założenie, że PS są całkiem nowym aktem prawnym, który określa obowiązki rolników wobec WPR i trzeba elastycznie reagować na problemy, które się pojawiają.
Należy pamiętać, że są to propozycje i na oficjalne informacje będziemy musieli niestety jeszcze chwilę poczekać.
Opracowanie:
Aleksander Poznański
Andrzej Przepióra
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/