zby rolnicze otrzymały z Agencji Restrukturyzacji i Moderniczacji Rolnictwa prośbę o rozpropagowanie wśród beneficjentów działań inwestycyjnych informacji o konieczności zgłaszania do ARiMR zmiany modelu/ marki/ typu maszyny/ urządzenia lub dostawcy, u którego będzie miał miejsce zakup. Poniżej przedstawiamy treść otrzymanej informacji.
Zgodnie z art. 24 ust. I rozporządzenia Komisji (l/E) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich wszystkie wnioski o wsparcie, wnioski o płatność i inne deklaracje, które Beneficjent lub osoba trzecia muszą złożyć, poddaje się kontrolom administracyjnym, obejmującym wszystkie elementy, których kontrola za pomocą środków administracyjnych jest możliwa. Dlatego też w ramach działań inwestycyjnych:
- "Modernizacja gospodarstw rolnych",
- "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych",
- "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej",
- "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorslw",
- "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań: "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" i "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" PROW na lata 2007-2013,
ARiMR zobowiązana jest do dokonywania m.in. oceny racjonalności kosztów nie tylko na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy, ale także na etapie oceny wniosku o aneks, jak i wniosku o płatność.
Mając na uwadze powyższe, zwracam się z uprzejmą prośbą o informowanie Wnioskodawców/ Beneficjentów, że każda zmiana zakresu rzeczowo-finansowego wymaga aneksowania Umowy. W przypadku przedkładania do refundacji dowodów zakupu, z których będzie wynikać, iż Beneficjent zakupił sprzęt będący innym modelem niż ten, który pierwotnie zadeklarowano na etapie ubiegania się o przyznanie pomocy w złożonej i wybranej ofercie lub/i od innego dostawcy (sprzedawcy), koniecznym będzie, w odniesieniu do modelu sprzętu faktycznie zakupionego, dostarczenie nowej oferty (postępowania ofertowego), zgodnej podmiotowo (dostawca) i przedmiotowo (model/marka/typ) z faktycznie zrealizowanym zakupem. Tym samym, na wezwanie ARiMR należy przedłożyć:
- jedną ofertę (a w ramach działań 312 oraz 413_312 trzech zapytań ofertowych i odpowiadających im trzech ofert wraz z uzasadnieniem wyboru najkorzystniejszej oferty) - w odniesieniu do naborów przeprowadzonych przed 2013 rokiem,
- dwóch (trzech w ramach działań 413_312, 312) zapytań ofertowych i odpowiadających im ofert wraz z uzasadnieniem wyboru najkorzystniejszej oferty - w odniesieniu do naborów przeprowadzonych od 2013 roku.
W przypadku, gdy zgłaszana przez Beneficjenta zmiana, dotyczy wyłącznie zmiany podmiotowej, tj. zmianie uległ jedynie dostawca/ oferent, a model/ marka/ typ maszyny urządzenia pozostają bez zmian, wystarczającym jest przedłożenie przez Beneficjenta jednej oferty wraz z zapytaniem ofertowym bez konieczności ponownego przeprowadzenia postępowania ofertowego. W takiej sytuacji dostarczenie jednej oferty będzie miało na celu zweryfikowanie racjonalności kosztów pod kątem podmiotowym oferenta.
Beneficjent powinien każdorazowo pisemnie powiadomić Agencję o planowanej zmianie, zarówno modelu, i jak dostawcy nabywanej maszyny/urządzenia najpóźniej do dnia złożenia wniosku 0 płatność. W przypadku, gdy model/ marka/ typ lub/ i dostawca maszyny wskazanej w zestawieniu rzeczowo-finansowym uległ zmianie w odniesieniu do wybranej oferty, najpóźniej w dniu złożenia wniosku o płatność należy jednocześnie złożyć podanie o aneks.
Ponadto, uprzejmie informuję, iż Wnioskodawcy, którzy ubiegają się o wsparcie w naborach przeprowadzonych od 2013 roku, składając wniosek o przyznanie pomocy oświadczają, że zakup przedmiotu operacji zostanie dokonany po przeprowadzeniu postępowania ofertowego. W związku z powyższym w przypadku zakupu od innych dostawców lub/ i zakupu innych modeli maszyn/urządzeń niż te, które pierwotnie zadeklarowali, zobligowani będą do przedłożenia na etapie wniosku o płatność dokumentacji (zapytań ofertowych, uzyskanych ofert, uzasadnienia wyboru najkorzystniejszej oferty) dotyczącej postępowania ofertowego przeprowadzonego przed datami wystawienia faktur i dowodów zapłaty potwierdzających zakup tych maszyn i urządzeń.
Mając na uwadze potrzebę możliwie szerokiego rozpowszechniania informacji, dotyczących obowiązku każdorazowego pisemnego powiadamiania Agencji, najpóźniej przed złożeniem wniosku o płatność, o dokonywanych zmianach w zakresie wyboru przedmiotu zakupu, jak 1 podmiotu u którego będzie miał miejsce zakup, zwracam się z uprzejmą prośbą o ich przekazanie możliwie szerokiemu gronu Wnioskodawców/ Beneficjentów.
Zastępca Prezesa
Jarosław Sierszchulski
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/