Niespełna 200 wystawców z 28 krajów świata, około 3300 zwiedzających z 47 państw, liczne zagraniczne delegacje, międzynarodowi i polscy dziennikarze, wiele ciekawych debat i paneli dyskusyjnych. Tak w skrócie wyglądała II edycja WorldFood Warsaw
Druga odsłona targów, które odbyły się w dniach 14-16 kwietnia w Warszawskim Centrum EXPO, zakończyła się dużym sukcesem. Około 200 wystawców z 28 krajów świata, w tym ponad połowa to firmy zagraniczne. 3,3 tysiąca zwiedzających, a wśród nich właściciele i kadra zarządzająca przedsiębiorstw działających w sektorze. Liczni przedstawiciele polskich i zagranicznych mediów. Delegacje zagraniczne z krajów tj. Azerbejdżan, Indonezja, Mongolia, Bośnia i Hercegowina, Chiny, Sri Lanka, Holandia i Ukraina. A także nowości wprowadzone przez organizatora: specjalna strefa rozmów wystawców z przedstawicielami sieci handlowych - Auchan, SPS Handel, TOPAZ, Organic Farma Zdrowia czy EkoWital oraz rozszerzony zakres tematyczny obejmujący sekcję Ingedients Warsaw, FoodTech Warsaw i Wine&Spirits Warsaw. Szczególną uwagę należy zwrócić na ten ostatni sektor poświęcony branży alkoholowej, który cieszył się dużą popularnością i już w pierwszej odsłonie zgromadził 17 wystawców.
Przedstawiciele polskiej i zagranicznej branży rolno-spożywczej docenili rangę i biznesowy charakter targów, o czym świadczy liczna obecność czołowych ekspertów, instytucji branżowych i organizacji działających na rzecz sektora. W tym między innymi przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Gospodarki, Agencji Rynku Rolnego, Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej czy związków branżowych. Organizatorów cieszą również słowa patrona honorowego wystawy – ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego, który podkreślił, że Warszawa staje się ważnym i konkurencyjnym ośrodkiem wystawienniczym w Polsce.
Panele, dyskusje, konferencje
Dużym zainteresowaniem odwiedzających i wystawców cieszyła się część merytoryczna targów. Pierwszego dnia odbyła się debata „Dlaczego Polska – możliwości i perspektywy” prowadzona przez prof. Andrzej Kowalskiego – dyrektora IERiGŻ. Jej uczestnicy – minister rolnictwa Marek Sawicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Arkadiusz Bąk oraz dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ Anna Barbarzak, podkreślali, że krajowy sektor rolno-spożywczy jest konkurencyjny, nowoczesny i na świecie coraz częściej kojarzony z wysoką jakością.
Z kolei drugiego dnia targów kwiat branży spożywczej dyskutował o możliwościach zagospodarowania nadwyżek w produkcji żywności. Uczestnicy: wiceprezes ARR Lucjan Zwolak, wiceprezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP Piotr Ziemann, Andrzej Gantner – dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności, poseł Mirosław Maliszewski –prezes Związku Sadowników RP, Andrzej Faliński – dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Krzysztof Przybył – prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska oraz Marek Borowski - prezes Federacji Polskich Banków Żywności jako sposoby wykorzystania polskiej produkcji żywności wymienili handel zagraniczny, umocnienie pozycji na rynku krajowym oraz dystrybucję produktów spożywczych za pośrednictwem organizacji charytatywnych i banków żywności.
Podczas WorldFood Warsaw omówiono również perspektywiczne kierunki eksportowe, a wśród nich kraje azjatyckie, afrykańskie, Amerykę Północną i Południową, a także Bliski Wschód. W tej części programu uczestniczyli przedstawiciele Agencji Rynku Rolnego, organizacji branżowych, ale przede wszystkim firmy eksportujące na dane rynki i na własnym przykładzie znające ich realia.
Zwieńczeniem drugiego dnia targów była dyskusja zorganizowana przez Kancelarię Brokerską Asysta poświęcona ryzykom w sektorze spożywczym. Jej uczestnicy prezes Makaronów Polskich Zenon Daniłowski, prezes Bakalland Marek Moczulski, prezes VACO Łukasz Bojarski, dr Jerzy Podlewski ze Stowarzyszenia Zarządzania Ryzykiem POLRISK oraz prezes Kancelarii Brokerskiej Asysta Paweł Ochwat zgodnie podkreślili, że działalność biznesowa nieodłącznie jest związana z ryzykiem. Kluczowa jest jednak świadomość zagrożeń i odpowiednie przygotowanie procedur.
Na targach odbyła się prezentacja firmy ConQuest Consulting na temat rynku produktów ekologicznych w Polsce. Bogata merytorycznie była również część poświęcona handlowi: przyszłości małych i średnich placówek handlowych (Polska Izba Handlu), zakupom w małoformatowych sklepach spożywczych (CMR), zarządzaniu cenami i budowie pożądanego wizerunku cenowego (FernPartners). Stowarzyszenie Kucharzy Polskich przygotowało również kulinarne pogawędki na temat specjałów kuchni polskiej.
Targi WorldFood Warsaw 2015 odbyły się z dużym sukcesem. Już dziś zapraszamy na trzecią edycję wystawy w kwietniu 2016!