Rynki UE i USA już są blisko powiązane. USA są najważniejszym rynkiem zbytu dla unijnych środków spożywczych i napojów (€13,6 mld), drugim największym rynkiem dla europejskich towarów rolnych (€4,4 mld) oraz trzecim największym dostawcą surowców rolnych do UE (€2,1 mld) . Środki pozataryfowe, jak np. nadmierne obciążenia administracyjne, generują dodatkowe koszty, które bezpośrednio wpływają na konkurencyjność unijnych eksportów rolno-spożywczych oraz wywierają negatywne skutki dla potencjału dwustronnego handlu. Ze względu na fakt, że amerykańskie cła nakładane na unijne produkty rolno-spożywcze są względnie niskie, naszym zdaniem moglibyśmy najwięcej zyskać na rozwiązaniu trudności regulacyjnych w sposób korzystny dla obu stron.
W związku z tym w ramach negocjacji TTIP obejmujących środki pozataryfowe należy obrać następujące cele:
- WSPÓŁPRACA REGULACYJNA: W ramach zacieśnionej współpracy regulacyjnej, UE i USA powinny rozwiązać wszelkie trudności obejmujące środki pozataryfowe wpływające na zakłócenia handlu, które obejmują czy to kwestie horyzontalne czy też kwestie związane ze zwierzętami lub roślinami. Może to odbyć się za pomocą równorzędności, wzajemnego uznawania lub harmonizacji norm. Równocześnie, obydwie strony powinny przestrzegać norm ochrony konsumenta, środowiska i zdrowia, obowiązujących u partnera.
- NORMY MIĘDZYNARODOWE: Mimo iż unijni eksporterzy żywności przestrzegają norm międzynarodowych, często borykają się z nadmiernymi kontrolami przeprowadzanymi w USA i kosztownymi procedurami. Uznawanie opartych na dowodach naukowych norm międzynarodowych może być korzystne dla obydwu stron w kontekście handlu.
- SPÓJNOŚĆ REGULACJI: Negocjacje powinny również objąć obawy unijnych eksporterów żywności związane z różnicami w przepisach federalnych i stanowych w USA. Głównym celem powinno być tu uproszczenie ogólnych ram prawnych poprzez dostosowanie przepisów w poszczególnych stanach USA.
- UŁATWIENIE HANDLU: Udostępnianie jasnych i dokładnych informacji na temat procedur celnych, tranzytu, inspekcji przedwysyłkowych, agencji celnych i kosztów Apostille stanowi podstawę do ułatwienia wydajniejszego i tańszego przepływu towarów.
- HANDEL TRÓJSTRONNY: UE i USA powinny wspólnie opracować skuteczne mechanizmy zapobiegania handlowi trójstronnemu.
NOWE BARIERY: Należy zrobić wszystko, aby wraz z wejściem w życie US Food Safety Modernization Act (Ustawy o Modernizacji Bezpieczeństwa Żywności) lub z innych powodów nie pojawiły się nowe bariery regulacyjne.
W załączniku znajduje się złożony dokument techniczny zawierające listę środków pozataryfowych stosowanych w USA, które niepokoją unijnych eksporterów produktów rolno-spożywczych. W dokumencie tym można znaleźć również zalecenia dla negocjatorów.
Nasze sektory opowiadają się za przeprowadzeniem wyczerpujących negocjacji i apelują do negocjatorów o osiągnięcie porozumienia zawierającego rozwiązania dla środków pozataryfowych i praktyczne sposoby na zwiększenie spójności systemów regulacyjnych UE i USA, równocześnie umożliwiając przestrzeganie norm zdrowia i bezpieczeństwa stosowanych przez obie strony.
Porozumienie to będzie rozwiązaniem korzystnym dla każdego jedynie jeśli obejmie ono nawet najbardziej złożone kwestie regulacyjne, które zostaną rozwiązane w sposób satysfakcjonujący małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Nawołujemy do negocjatorów, aby skupili się na treści porozumienia a nie tempie jego zawarcia.
Unijni partnerzy z łańcucha rolno-spożywczego cieszą się na współpracę z władzami UE i USA w miarę postępów negocjacji TTIP.
Misją FoodDrinkEurope jest reprezentowanie przemysłu produkcji żywności i napojów w UE - największego sektora produkcji w UE pod względem obrotów, zatrudnienia i wartości dodanej. FoodDrinkEurope współpracuje z europejskimi i międzynarodowymi instytucjami, gdyż chce brać aktywny udział w rozwoju ram prawnych i gospodarczych obejmujących konkurencyjność sektora, jakość i bezpieczeństwo żywności, ochronę konsumentów i środowiska. Do FoodDrinkEurope należą 24 federacje krajowe, w tym 3 o statusie obserwatora, 25 europejskich stowarzyszeń sektorowych, a także 18 dużych producentów żywności i napojów. W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat działalności FoodDrinkEurope proszę udać się na stronę: www.fooddrinkeurope.eu.
Redaktor: Katarzyna Kuznowicz
Źródło
Krajowa Rada Izb Rolniczych
http://krir.pl