Kilka lat temu Fińskie Siły Zbrojne zamówiły 106 ciągników Valtra N163 Direct do zadań logistycznych. Ostatnie z wymienionych traktorów nie zostały jeszcze dostarczone, ale Siły Zbrojne złożyły już zamówienie na kolejne maszyny, w tym dla inżynierów wojskowych. Klient był pod wrażeniem uniwersalności i łatwości obsługi ciągników.
Ciągniki używane przez Fińskie Siły Zbrojne są integralną częścią łańcucha logistycznego. Kilka lat temu zaktualizowano taktykę armii, rozrzucając oddziały jeszcze bardziej niż przedtem. W związku ze zmianą ciągniki odgrywają teraz ważniejszą rolę. Amunicja, paliwo, żywność oraz inne materiały transportowane są w kontenerach przez ciężarówki kursujące na trasach z magazynów wojskowych do firm logistycznych. Następnie ciągniki transportują kontenery z firm logistycznych do oddziałów na linii frontu.
„Nową taktykę i nowy sprzęt przetestowano w ramach licznych ćwiczeń o mniejszym lub większym zasięgu. Taktyka i sprzęt okazały się bardzo skuteczne. Ciągniki są bardziej wszechstronne, niż się spodziewaliśmy. Pojazdy służą do torowania dróg, załadunku, rozładunku, odśnieżania, utrzymania dróg szutrowych, budowy fortyfikacji i przeciągania ładunków przez tereny o różnym ukształtowaniu. Inne oddziały armii, w tym artyleria lądowa oraz inżynierowie, są teraz zainteresowane tymi ciągnikami” – mówi Pan Jussi-Petri Hirvonen, który odpowiada za logistykę Armii.
Ciągniki militarne zostały kompleksowo wyposażone na linii produkcyjnej oraz w Studiu Unlimited w fabryce w Suolahti. Specyfikacja obejmuje wykończenie matową, zieloną farbą kamuflażową, dodatkowe nagrzewnice, stelaże na broń, dodatkowe gniazdka elektryczne, zabezpieczone zbiorniki paliwa oraz opony ze specjalnym bieżnikiem. Lista przyrządów używanych wraz z traktorami obejmuje pługi śnieżne, łyżki, podnośniki widłowe oraz przyczepy kontenerowe.
Zaskakujący, a mimo to logiczny wybór
Możliwość wykorzystania traktorów w ramach logistyki militarnej została zasugerowana w trakcie badań przeprowadzonych w połowie lat dziewięćdziesiątych. Projekt nabrał tempa, kiedy przyczepy kontenerowe stały się bardziej dostępne na rynku.
„Początkowo idea wykorzystania ciągników na potrzeby logistyki mogła bawić. Niemniej jednak wzięliśmy jeden ciągnik na dwutygodniową jazdę próbną, potem – na pół roku. Okazało się, że ciągnik sprawdził się lepiej, niż ładowarki kołowe czy wózki widłowe, które nie mogą ciągnąć ładunków, a oprócz tego są powolne. Poza transportem i załadunkiem traktory nadają się do różnych innych zadań, np. do odśnieżania” – dodaje Pan Hirvonen.
Kierowców Ci u nas dostatek
Ciągniki przydają się Fińskim Siłom Zbrojnym, ponieważ w Finlandii służba wojskowa jest obowiązkowa, w związku z czym wśród poborowych jest zawsze wielu doświadczonych operatorów. Co więcej, w przypadku mobilizacji istnieje możliwość łatwego pozyskania traktorów od ludności cywilnej.
„Wszyscy poborowi, którzy ukończyli odpowiednie szkolenie, chętnie podejmowali się jazdy tymi maszynami. Przydatnym okazywało się wcześniejsze doświadczenie w obsłudze ciągników lub większych pojazdów. Motywacja i umiejętności to nie problem” – mówi sierżant sztabowy Pan Jarno Minkkinen, który szkoli kierowców Brygady Kainuu.
Doświadczenie poborowych widoczne jest także w jakości ich pracy. Pan Viljami Linnakallio wykonuje świetną pracę przy odśnieżaniu, co wcale nie jest zaskoczeniem, ponieważ w cywilu używa tego samego traktora. Podobnie Pan Jonne Väänänen – ładowacz czołowy służy mu do załadunku palet na przyczepę. Czynność ta nie stanowi żadnego problemu, ponieważ Pan Väänänen pracuje w gospodarstwie i jest doświadczonym operatorem ciągnika.
Służby zbrojne innych państw są również zainteresowane wykorzystaniem traktorów. Ciągniki Valtra zostały zaprezentowane na targach NATO Defence EXPO w Münster (Niemcy). Rozpoczęto negocjacje z potencjalnymi klientami.