W Brukseli odbyła się inauguracja kampanii informacyjnej „Akwakultura w Unii Europejskiej: z pasją dla Was”. Jest ona dostępna we wszystkich językach UE, a jej celem jest zwiększenie świadomości społecznej i zrozumienia wartości, które wnosi akwakultura do UE, w szczególności w grupie wiekowej 25-45 lat. W inauguracji kampanii w brukselskim centrum biznesowo-eventowym Claridge Events wziął udział sekretarz stanu Jacek Czerniak.
Co oznacza bycie zawodowo związanym z akwakulturą?
W czasie inauguracji kampanii głos zabierali: otwierający spotkanie komisarz UE ds. morskich i rybołówstwa Costas Kadis oraz krajowi ambasadorzy akwakultury z Niemiec, Grecji, Francji i Polski.
Polska ambasadorka akwakultury, Anna Pyć (hodowca pstrągów i karpi), w swojej prezentacji wskazała, że osoby zawodowo związane z akwakulturą muszą odnaleźć się w 3 światach:
- wielkim świecie napędzanym przez prawodawstwo unijne, krajowe oraz organizacje pozarządowe i ich oczekiwania;
- wielkim świecie regulowanym przez mechanizmy rynkowe;
- mikroświecie lokalnym, który napędzają gospodarstwa rodzinne, ich pracownicy, okoliczni mieszkańcy i przyroda.
Prelegentka podkreśliła, że podstawowym celem hodowców takich jak ona jest dostarczenie konsumentom produktu, który jest powodem do dumy i który doceniają stali odbiorcy.
Znaczenie akwakultury w UE
Podczas inauguracji kampanii odbył się panel dyskusyjny nt. znaczenia akwakultury w UE z udziałem wiceministra Jacka Czerniaka. Zabierając głos w dyskusji, sekretarz stanu stwierdził, że:
- Posiadanie silnego sektora akwakultury, który w większym stopniu zaspokajałby potrzeby UE na produkty akwakultury, powinno być rzeczywistym priorytetem UE, a także Polski i innych krajów członkowskich, które mają potencjał i zasoby, aby rozwijać akwakulturę.
- Silny sektor akwakultury to swoista cegiełka budująca wielowymiarowe bezpieczeństwo UE. Zaś bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo żywnościowe, jest teraz bardzo istotną kwestią dla Europy.
- W Polsce gospodarstwa akwakultury to w większości małe, rodzinne przedsiębiorstwa. Przynoszą one poczucie przynależności lokalnej i bezpieczeństwa ekonomicznego pracownikom. Wiceminister Czerniak podziękował za ich pasję i wkład w rozwój akwakultury i w życie społeczności lokalnych. Wskazał, że najlepszym przykładem pozytywnego wpływu akwakultury na życie na obszarach wiejskich jest gospodarstwo prowadzone przez ambasadorkę akwakultury w Polsce.
- Pewne elementy zainagurowanej kampanii informacyjnej będą uzupełniane na gruncie lokalnym, krajowym.
Zdjęcia (3)
Źródło
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
https://www.gov.pl/rolnictwo/