
Do 30 listopada ubiegłego roku służby Komisji otrzymały 36 propozycji programów promocyjnych i informacyjnych ukierunkowanych zarówno na rynek wewnętrzny UE, jak i na rynki krajów trzecich. W tym roku realizowany będzie pierwszy etap programu. Zgłoszenia oceniono i do realizacji wybrano 22 propozycje programów. Szesnaście spośród nich dotyczy rynku wewnętrznego, a sześć − krajów trzecich. Dwa spośród wybranych programów zostały opracowane wspólnie przez różne państwa członkowskie. Kampania informacyjna skierowana jest do następujących krajów i regionów spoza UE: Rosji, Chin, Ameryki Północnej, Azji Południowo-Wschodniej, Norwegii, Szwajcarii, Ukrainy, Indii i Korei Południowej.
Kontekst
W 2000 r. Rada zadecydowała, że UE mogłaby uczestniczyć w finansowaniu kampanii informacyjnych, które promują żywność i produkty rolne na rynku wewnętrznym UE oraz w krajach trzecich. Całkowity roczny budżet na te działania promocyjne wynosi ok. 55 mln euro.
Finansowane z tych środków działania mogą obejmować działalność z zakresu public relations, kampanie promocyjne lub reklamowe, a ich celem ma być uświadamianie konsumentom, że europejskie produkty są szczególnie atrakcyjne pod względem jakości, bezpieczeństwa dla zdrowia i wartości odżywczych, a także odpowiednio oznakowane i wyprodukowane zgodnie z zasadami higieny oraz z poszanowaniem środowiska i praw zwierząt. Działania mogą też obejmować udział w imprezach lub targach, kampanie informacyjne dotyczące unijnych systemów chronionych nazw pochodzenia (CHNP), chronionych oznaczeń geograficznych (CHOG) i gwarantowanych tradycyjnych specjalności (GTS), informowanie o unijnych systemach jakości i etykietowania, o rolnictwie ekologicznym, jak również kampanie informacyjne na temat unijnego systemu win gatunkowych produkowanych w określonych regionach (QWPSR). UE finansuje koszt tych działań w wysokości do 50 proc. (do 60 proc. w przypadku programów zachęcających dzieci do jedzenia owoców i warzyw lub zalecających umiar w piciu alkoholu i informujących o zagrożeniach związanych z jego nadużywaniem). Pozostałą część kosztów ponoszą organizacje zawodowe lub branżowe, które zgłosiły projekty, a w niektórych przypadkach same państwa członkowskie. Organizacje zawodowe zainteresowane promowaniem swoich produktów w UE i poza jej granicami mogą zgłaszać swoje propozycje państwom członkowskim dwa razy w roku. Następnie państwa członkowskie przesyłają Komisji wykaz wybranych przez siebie programów (w załączeniu przesyłają też egzemplarz każdego z programów). Komisja ocenia te programy i decyduje, które z nich najbardziej nadają się do realizacji.
Kontekst
W 2000 r. Rada zadecydowała, że UE mogłaby uczestniczyć w finansowaniu kampanii informacyjnych, które promują żywność i produkty rolne na rynku wewnętrznym UE oraz w krajach trzecich. Całkowity roczny budżet na te działania promocyjne wynosi ok. 55 mln euro.
Finansowane z tych środków działania mogą obejmować działalność z zakresu public relations, kampanie promocyjne lub reklamowe, a ich celem ma być uświadamianie konsumentom, że europejskie produkty są szczególnie atrakcyjne pod względem jakości, bezpieczeństwa dla zdrowia i wartości odżywczych, a także odpowiednio oznakowane i wyprodukowane zgodnie z zasadami higieny oraz z poszanowaniem środowiska i praw zwierząt. Działania mogą też obejmować udział w imprezach lub targach, kampanie informacyjne dotyczące unijnych systemów chronionych nazw pochodzenia (CHNP), chronionych oznaczeń geograficznych (CHOG) i gwarantowanych tradycyjnych specjalności (GTS), informowanie o unijnych systemach jakości i etykietowania, o rolnictwie ekologicznym, jak również kampanie informacyjne na temat unijnego systemu win gatunkowych produkowanych w określonych regionach (QWPSR). UE finansuje koszt tych działań w wysokości do 50 proc. (do 60 proc. w przypadku programów zachęcających dzieci do jedzenia owoców i warzyw lub zalecających umiar w piciu alkoholu i informujących o zagrożeniach związanych z jego nadużywaniem). Pozostałą część kosztów ponoszą organizacje zawodowe lub branżowe, które zgłosiły projekty, a w niektórych przypadkach same państwa członkowskie. Organizacje zawodowe zainteresowane promowaniem swoich produktów w UE i poza jej granicami mogą zgłaszać swoje propozycje państwom członkowskim dwa razy w roku. Następnie państwa członkowskie przesyłają Komisji wykaz wybranych przez siebie programów (w załączeniu przesyłają też egzemplarz każdego z programów). Komisja ocenia te programy i decyduje, które z nich najbardziej nadają się do realizacji.
Redaktor: Katarzyna Kuznowicz
Źródło
Krajowa Rada Izb Rolniczych
http://krir.pl