Trwają właśnie prace nad prezydenckim projektem ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Przebieg procesu legislacyjnego, w tym informacja o aktualnej fazie prac oraz tekst przedmiotowego aktu prawnego (druk 62) znajduje się na stronie Sejmu RP, do którego link zamieściliśmy Państwu (tutaj).
Planowane zmiany w znacznym stopniu będą dotyczyły rolników.
Jedna z najważniejszych zamian przyszłej reformy emerytalnej zakłada obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat w przypadku kobiet oraz 65 lat w przypadku mężczyzn, należących do obecnego powszechnego systemu emerytalnego, których to wiek emerytalny po wejściu w życie ustawy z dnia 11 maja 2012 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 637) jest w chwili obecnej stopniowo wydłużany, tak aby docelowo wynosił on 67 lat. W przypadku rolników jednak, po zmianach wiek emerytalny zostałby w praktyce podwyższony. Zgodnie z obecnym stanem prawnym rolnicy mogą przechodzić na emeryturę w wieku 55 lat (kobiety) i 60 lat (mężczyźni), o ile przepracowali 30 lat i odprowadzali w tym czasie składki emerytalno-rentowe. To uprawnienie miałyby jednak docelowo przestać obowiązywać.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych po debatach z ekspertami, związkowcami oraz pracodawcami ogłosił wstępną rekomendację, która przewiduje szereg bardzo istotnych zmian w kwestii emerytur w stosunku do obecnie funkcjonującego systemu. Zgodnie z tą rekomendacją wszystkie funkcjonujące w Polsce systemy wypłaty emerytur miałyby być połączone w jeden. Emerytury rolników, służb mundurowych oraz sędziów i prokuratorów byłyby wówczas administrowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Według rekomendacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wypłata emerytur miałaby się w przyszłości opierać na trzech filarach, podanych poniżej:
- Filar I – Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, gwarantujący wypłatę tzw. emerytury państwowej. Otrzymywaliby ją wszyscy, którzy opłacali składki przez co najmniej pięć lat w wysokości 1000 zł miesięcznie.
- Filar II – Programy Pracownicze, czyli programy w ramach których pracodawca razem z pracownikiem wpłacaliby środki na tzw. emeryturę zakładową.
- Filar III – Dobrowolne Programy Emerytalne, prowadzone przez komercyjne instytucje finansowe. Planowane jest zlikwidowanie otwartych funduszy emerytalnych. Środki finansowe, pochodzące z OFE miałyby być gromadzone na Funduszu Rezerwy Demograficznej oraz Indywidualnych Kontach Emerytalnych. W chwili obecnej oszczędzanie w trzecim filarze, w ramach IKE nie jest zbyt powszechne.
Opracowała: Anna Czerwińska
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/