Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych w piśmie z dnia 10 grudnia 2024 r. wystąpił do MRiRW z wnioskiem o informowanie rolników o planowanych kontrolach na miejscu. W odpowiedzi ministerstwo rolnictwa, przekazało poniższe informacje.
“(…) Należy podkreślić, że zasady powiadamiania rolnika o kontroli oraz termin, w którym możliwe jest powiadomienie rolnika, wynikają wprost z obowiązujących przepisów prawa m.in. z art. 103 ust. 4 ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023 – 2027, zgodnie z którym: „Czynności kontrolne mogą być zapowiedziane, pod warunkiem że nie koliduje to z ich celem lub skutecznością. Zapowiedzenia dokonuje się z wyprzedzeniem ograniczonym do niezbędnego minimum i nieprzekraczającym 14 dni. W przypadku kontroli na miejscu odnoszących się do zwierząt zapowiedzenie nie przekracza 48 godzin”. Z ww. przepisów wynika wprost, że kontrole na miejscu mogą zostać zapowiedziane, jeżeli nie zagraża to ich celowi i skuteczności, a w odniesieniu do kontroli dotyczących produkcji zwierzęcej termin ten nie może przekraczać 48 godzin.
W przypadku kontroli realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) powiadamianie o kontroli uzależnione jest od rodzaju i zakresu przeprowadzanej kontroli oraz od faktu, czy nie zagraża ono celowi kontroli. Rolnik jest zawsze powiadamiany o kontroli wówczas, gdy jego obecność jest niezbędna do przeprowadzenia kontroli, dotyczy to m.in. kontroli, które wymagają weryfikacji prowadzonej przez rolnika dokumentacji (np. rejestru zabiegów agrotechnicznych), posiadania maszyn, weryfikacji wymogów itp. (np. kontrole ekoschematów, kontrole w zakresie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego, rolnictwa ekologicznego, działań o charakterze inwestycyjnym i premiowym, kontrole warunkowości).
Odnośnie kwestii zawartej w piśmie dotyczącej powiadamiania rolnika o kontroli, aby mógł on zaplanować w niej swój udział, pracownicy ARiMR uwzględniają charakter i sezonowość pracy rolnika oraz informując rolnika o planowanym terminie kontroli bardzo często uwzględniają prośby dotyczące dostosowania terminu rozpoczęcia czynności kontrolnych do możliwości rolnika, o ile jest to w zgodzie z przepisami prawa. Ponadto, rolnik informowany jest również o możliwości pisemnego upoważnienia osoby trzeciej do uczestnictwa w czynnościach kontrolnych.
Powiadomienie o kontroli może nastąpić telefonicznie lub osobiście, a informacja o powiadomieniu zostaje odnotowana w Raporcie z kontroli.
Należy również zauważyć, że kontrola może zostać przeprowadzona bez obecności rolnika, nawet w sytuacji, gdy został on o niej poinformowany. Wynika to z przepisów art. 103 ust. 5 ww. ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023 – 2027: „Czynności kontrolne mogą być wykonywane podczas nieobecności podmiotu kontrolowanego także wówczas, gdy został zawiadomiony o kontroli na miejscu zgodnie z ust. 4. Dotyczy to sytuacji, gdy zakres kontroli ogranicza się zasadniczo jedynie do ustaleń w zakresie powierzchni działek rolnych i weryfikacji uprawy prowadzonej na kontrolowanej działce – podczas takiej kontroli nie ma konieczności wizyty w siedzibie gospodarstwa, np. w celu weryfikacji dokumentacji, co wiązałoby się z niezbędną obecnością rolnika.
Na uwagę zasługuje fakt, że od 2023 r., ze względu na zmiany przepisów prawa i wprowadzenie nowego rodzaju płatności np. płatności do ekoschematów, znacząco wzrosła liczba rolników, którzy są informowani o kontroli, ponieważ niezbędne jest pozyskanie od nich dokumentacji, np. rejestru zabiegów agrotechnicznych czy planów nawozowych celem weryfikacji spełnienia przez nich nowych wymogów.
Reasumując, pragnę wskazać, że ARiMR dokłada starań, aby zapewnić udział rolnika w możliwie jak największej liczbie kontroli, a sposoby informowania o niej wynikają zarówno z obowiązujących aktów prawnych, jak również wieloletnich doświadczeń ARiMR w przebiegu realizacji procesu kontroli.
Pismo KRIR >>> otwórz
Pismo MRiRW >>> otwórz
Źródło
Lubuska Izba Rolnicza
http://lir.agro.pl/