Zatem problemy z położeniem działek ewidencyjnych identyfikowane w systemie LPIS zostaną wyeliminowane w momencie respektowania terminu realizacji ustawowych zadań przez służbę geodezyjną odpowiedzialnych za prowadzenie urzędowego rejestru ewidencji gruntów i budynków - starostów.
ARiMR w celu zniwelowania lub eliminowania nieprawidłowości stwierdzanych w urzędowym rejestrze ewidencji gruntów i budynków, nie przenosząc na rolnika skutków nieaktualnych lub błędnych danych w EGiB, samodzielnie podjęła działania dotyczące weryfikacji danych, celem doprowadzenia do integracji przebiegu granic referencyjnych w systemie LPIS z ich obrazem odzwierciedlonym na ortofotomapie cyfrowej.
Zgodnie bowiem z art. 17 rozporządzenia Rady (WE) Nr 7312009, wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do ustanowienia zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli (ZSZiK), w tym do prowadzenia systemu identyfikacji działek rolnych (LPIS), ustanowionego na podstawie map lub dokumentów, przy wykorzystaniu technik skomputeryzowanego systemu informacji geograficznych, najlepiej obrazów lotniczych lub satelitarnych.
Wobec tego, dane z urzędowego rejestru ewidencji gruntów i budynków pozyskiwane z Państwowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK), są jednym z czynników wpływających na proces aktualizacji danych w systemie LPIS. Nie można jednak zapominać o zmianach zgłaszanych przez rolników na materiałach graficznych dołączanych do Wniosku o przyznanie płatności oraz wynikach kontroli na miejscu przeprowadzanych przez ARiMR.
Dodatkowo art. 20 ust. 2 cytowanego wyżej rozporządzenia stanowi, iż kontrole administracyjne uzupełnia system kontroli na miejscu w celu zweryfikowania kwalifikowalności do pomocy (...). Państwa członkowskie mogą korzystać z technik teledetekcji (metoda FOTO) i globalnego systemu nawigacji satelitarnej w celu przeprowadzenia kontroli działek rolnych na miejscu.
Rolnicy we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej podlegają zatem takim samym zasadom weryfikacji powierzchni, a żadna dowolność państw członkowskich w tym zakresie nie może być stosowana.
Zarówno podczas kontroli w zakresie kwalifikowalności powierzchni realizowanej metodą inspekcji terenowej, jak również metodą FOTO, wykorzystywane są te same dane ewidencyjne, znajdujące się w systemie LPIS.
W przypadku kontroli w zakresie kwalifikowalności powierzchni wykonywanej metodą inspekcji terenowej przeprowadza się wywiad terenowy na wszystkich działkach rolnych zadeklarowanych we wniosku o przyznanie płatności. W trakcie kontroli odbywa się identyfikacja granic oraz pomiar powierzchni kwalifikującej się do przyznania płatności zadeklarowanych działek, bezpośrednio w terenie, a także dokonuje się sprawdzenia grupy upraw/uprawy na kontrolowanych działkach.
Natomiast w przypadku kontroli w zakresie kwalifikowalności powierzchni przeprowadzanej metodą FOTO, pomiar powierzchni nie jest wykonywany bezpośrednio w terenie, lecz na monitorze komputera, przy wykorzystaniu aktualnej ortofotomapy (czyli odwzorowania terenu wykonanego na podstawie zdjęć lotniczych lub satelitarnych pozyskanych w roku realizacji kontroli).
Bezpośrednio w terenie realizowana jest jedynie weryfikacja poprawności deklarowanej grupy upraw/uprawy oraz na każdej działce rolnej sporządzana jest dokumentacja fotograficzna.
Na podstawie w/w zasad realizacji kontroli metodą inspekcji terenowej i metodą FOTO można jednoznacznie stwierdzić, że metody kontroli różnią się jedynie sposobem pomiaru działek rolnych (bezpośrednio w terenie lub na ortofotomapie), natomiast dane ewidencyjne w oparciu, o które w/w kontrole są realizowane pochodzą z systemu LPIS opracowanego i aktualizowanego przez ARiMR, zatem sugerowana przez samorząd rolniczy propozycja przeprowadzania kontroli wyłącznie metodą inspekcji terenowej zdaniem resortu rolnictwa jest nieuzasadniona.
Redaktor: Katarzyna Kuznowicz
Źródło
Krajowa Rada Izb Rolniczych
http://krir.pl